Doprava a parkování - Městská část Brno-Bystrc

Městská část Brno-Bystrc

Doprava a parkování

Do této sekce postupně přidáváme informace k dopravě - tedy nejen operativně k uzavírkám, ale i ke křižovatkám (které chceme zkapacitnit nebo zvýšit jejich bezpečnost), tvorbě parkovacích míst a postupně v budoucnu třeba i k nahlášeným vrakům nebo třeba k podpoře cyklodopravy (stojany, stezky atd).

  • Informace související s dopravou jsou sice již několik let vkládány na web do aktualit a zveřejňovány v Bystrckých novinách, ale rád bych, aby měli občané přehledně přístup i ke starším tématům pokud mají dlouhodobý charakter a mohli se podívat v rámci aktualizací i na stávají stav daného projektu (křižovatka Unihobby, křižovatka Kubíčkova x Vejrostova, tramvajové těleso apod).
  • Položky jsou postupně přidávány a naopak u dokončených akcí jsou informace výrazně zestručněny nebo odmazány - aktuálně v prosinci 2024 doplňujeme informace k uvažovanému zavedení rezidentního parkování v Bystrci tzv. „modrých zón“ a zaktualizoval jsem seznam oprav za rok 2024


Tomáš Jára, místostarosta pro dopravu

Opravy komunikací, chodníků a schodišť

Opravy komunikací v roce 2024

Lidé často neví, v jakém režimu probíhá oprava komunikací, tedy že ne vše na území měststé části realizuje právě městská část. Určitě je ale dobré podněty na Odbor dopravy a životního prostředí dané městské části zaslat. Díky tomu se občan dozví, zda už je jím požadovaná oprava náhlášena, zařazena do plánu či dokonce připravena k realizaci.

Z úrovně městské části, tedy z našeho rozpočtu jsme v roce 2024 dle plánu opravili schodiště na ulici Lýskova (cena 246 693 Kč) a stejně tak pěší šlapákovou trasu včetně terénních úprav mezi domy Kachlíkova 9 a 11 za cenu 147 855 Kč (rozebrání stávající betonové dlažby, včetně vybourání základu, nové lože, dlažba a obruby).

Hotova je již také oprava chodníku před domy Píškova 10 a 12 (zhotovitel H.K.U. s.r.o., Brno,  cena 316 566 Kč), zbývají provést drobné terénní úpravy v okolí chodníku.
Dokončena  v červnu byla již také oprava chodníku před domy Vejrostova 4 a 6 (zhotovitel Brixton-stavitelství, s.r.o., cena 627 500 Kč).
Vzhledem k předpokládané zbývající částce v rozpočtu ve výši 238 000 Kč bez DPH jsme vysoutěžili zhotovitele na opravu účelové komunikace v oblasti Ruda – III. Etapa. Tedy pokračování lokálních oprav dalšího úseku vozovky značně narušené výtluky ve frekventované rekreační chatové oblasti která proběhla v červenci.
Další část komunikací na našem katastru mají ve správě Brněnské komunikace, již jsme zasílali požadavky na 5 akcí, minimálně dvě z nich budou brzy realizovány a to je údržba chodníku Rerychova - Foltýnova a údržba vozovky Rerychova č. 15-16 – Foltýnova.
Dokončeny jsou obě plánované velké akce z úrovně Správy a údržby silnic JMK.V obou případech se jednalo o výměnu horních vrstev a opravu povrchu silnice.

Oprava vozovky III/384 -Obvodová,  úsek od křižovatky se Starou dálnicí po most 384-003 (přes řeku Svratku). Délka úseku cca 1 150 m. 

A oprava vozovky III/3844 Stará dálnice. Úsek v délce cca 1 550 metrů od světelné křižovatky se silnicí III/3842 (Žebětín - Kohoutovice) po světelný přechod u ulice Štouračova.

Od listopadu 2024 je také v provozu opravená část pravobřežní komunikace podél řeky Svratky což byla v posledních 8 letech největší investice do oprav účelových komunikací z úrovně městské části. Osazeny byly také lavičky, koše a bylo tak vytvořeno příjemné místo k procházkám pro širokou veřejnost. Již v roce 2023 jsme si na tuto akci našetřili z rozpočtu cca 1,8mil Kč a zbytek částky jsme vykryli právě z rozpočtu městké části v roce 2024 (vždy účelově vázané peníze na opravy účelových komunikací).

Zhotovitelem byla firma H.K.U., spol. s r.o., původní cena zakázky 3 233 832,14 Kč bez DPH. V průběhu akce se částka mírně navýšila (likvidované spodní vrstvy měly místy trochu vyšší, než dle sond předpokládanou skladbu) a v místě kořenů dvou stromů bylo nutné část úseku dělat z rozebiratelné dlažby místo litého asfaltu.

Jedná se o první část (1 120m2) této komunikace od lávky kolem hřiště FC Dosta, další úseky budou muset čekat na dořešení protipovodňových opatření viz. fotky a zobrazení úseků níže. Poté, co se podařilo směnit blokující pozemky, již ve fázi záměru (několik let zpět) zpracoval pan Ing. arch. Martin Cviček na základě našeho zadání studii proveditelnosti opravy místní obslužné komunikace od lávky u ZOO až k hrázi Brněnské přehrady.

V rámci zpracování studie a projednání s Kanceláří architekta města Brna a Povodí Moravy, s.p. jsme narazili na požadavky nejen z hlediska budoucích protipovodňových opatření, ale i na požadavek rozšíření komunikace, což by znamenalo souhlas dalších vlastníků v sousedství komunikace. Z původního odhadu nákladů 6 mil. Kč se tak stala investice za cca 10mil. Kč.
Celou studii najdete zde .
Rozdělili jsme tedy uvažovanou investici na několik úseků, přičemž úsek 4 a 5 (modrá a fialová část), které těmito komplikacemi nejsou dotčeny, jsou již zrealizovány. Zbylé úseky budou moci být projektovány a realizovány postupně, již ve spolupráci s městem Brnem, od kterého budeme potřebovat pomoci nejen se spolufinancováním zbylých etap, ale hlavně o dořešení protipovodňových opatření na našem (pravém) břehu řeky Svratky. Bez nich nemá smysl opravu provádět, postupem času by se z vynaložených peněz stala zmařená investice.


Tomáš Jára, místostarosta





 

Opravy účelových komunikací 2023

v roce 2023 jsme provedli opravy účelových komunikací, chodníků, šlapáků a schodišť z úrovně městské části dle plánovaného seznamu ze začátku roku  a ještě něco navíc.

Např. spodní část účelové komunikace Pod Horkou ke garážím s důrazem na správné vyspádování a odvodnění za částku 576 917 Kč, čímž byly vyřešeny dlouhobé problémy s podemletými přejezdy ke garážím. Před domem Píškova 14 proběhla oprava povrchu přístupového chodníku k domu v hodnotě 319.712 Kč. Na ulici Černého byla opravena nejen „šlapáková trasa„ k parkovišti pod OC Letná za 108 049 Kč, ale i schodiště od bývalé smyčky Černého k ulici Laštůvkova za 30.600 Kč a další schodiště od domu č. 3 k zastávce Filipova za 66 788 Kč.

Poslední letošní plánovanou akcí byla oprava chodníku nad sklepy v ulici Výhon v hodnotě 396 940 Kč.

Nad rámec plánovaných akcí jsme na základě podnětu od občanů zvětšili kapacitu parkoviště na Kozí horce na zhruba dvojnásobek, a to díky odstranění mnohaletých nánosů hlíny, které postupně „ukusovaly“ parkoviště a prorůstaly travou. Odstraněno a odvezeno bylo celkem 25 tun hlíny a parkoviště je vyčištěno a připraveno na další sezonu (náklad 44 500 Kč).

Často při opravách dochází ke zlepšení parametrů viz. přiložená fotografie bezbariérového přístupu z ulice Filipova do Údolí oddechu.

Přidělená dotace účelově vázaných prostředků na tento účel z Odboru dopravy Magistrátu města Brna bývá již několik let stabilní, cca 3,6-3,8 mil. Kč/rok. Letos je to konkrétně 3 732 000 Kč a z loňského roku bylo převedeno dalších cca 498 873 Kč.

Platí, že část uspořených peněz z letošního roku převádíme do roku 2024, kdy plánujeme opravu první třetiny komunikace od Dosty směrem k hrázi přehrady. Konrkétně úsek od lávky u ZOO kolem Dosty až do míst, která jsou dotčena budoucími protipovodňovými opatřeními a není tedy možné je aktuálně realizovat. Jedná se o cca 1090 m2 komunikace.





 

Plán oprav pro rok 2023

 

opravy účelových komunikací 2022

v tabulce najdete plánovaný seznam oprav komunikací, chodníků a výtluků pro rok 2022. Všechny položky s vyjímkou jedné se podařilo také v roce 2022 dokončit, jedna byla převedena do roku 2023.

 

Např. hned na začátku roku 2022 byl:

- Opraven pojezdový chodník za domy Teyschlova 25-27 - odstranění prasklinami poškozené vrchní vrstvy z litého asfaltu o ploše 210 m2 včetně podkladních vrstev (cena opravy 494 290,- Kč bez DPH).


 

- Opraven přístupový chodník k multifunkčnímu hřišti v ul. Říčanské - cca 50 m2, obnova podkladní vrstvy ze štěrkodrti, dodání a pokládka betonové zámkové dlažby, výměna části betonových obrubníků  do betonového lože (96 150,- Kč).



 

- Oprava schodiště na konci ulice K Dálnici směrem k ul. Větrné včetně opěrné zídky na obou stranách a zábradlí po jedné straně (278 538,- Kč).


 

- Protierozní úprava pěší trasy mezi zastávkou MHD Ruda a ul. Teyschlovou - zpevnění pěší trasy v délce 80 m, která tvoří zkratku mezi zastávkou autobusu a ulicí Teyschlovou. Pěší trasa je tvořena podkladní vrstvou ze štěrkodrti a vrchním krytem z betonové dlažby. Oprava zahrnuje také větší zemní práce a terénní úpravy (98 784,- Kč).


 

- Oprava účelové komunikace vedle domu Přístavní 12 - popraskaný povrch a četné výtluky o celkové ploše 200 m2, nová vrstva asfaltu (493 980,- Kč).



 

- Oprava části vozovky za bytovým domem Opálkova 6-8 - velký lokální pokles vozovky o ploše cca 21 m2. Vybourání do hloubky 45 cm, obnova všech potřebných vrstev a nová krycí vrstva z asfaltobetonu, výměna silničních obrubníků a jejich osazení do betonového lože (91 406,- Kč bez DPH).

 

Křižovatky

Přestavba křižovatky Obvodová – Přístavní na světelnou křižovatku

Přestavba křižovatky Přístavní x Obvodová je dokončena jako dynamicky světelně řízená křižovatka s preferencí zelené v obou hlavních směrech po Obvodové, tedy z a do Bystrce II. Dynamické řízení na křižovatce znamená, že se délka zelené na jednotlivých ramenech určuje podle aktuální intenzity vozidel, cyklistů, chodců, vozidel MHD a IZS, které jsou detekovány indukčními smyčkami, videodetektory a chodeckými tlačítky, případně přihlašovány pomocí GPS signálu. Křižovatka operuje s maximálními a minimálními délkami zelené z hlavní a vedlejší komunikace podle intenzity a denní doby. Mezičasy mezi vyklízejícími a najíždějícími směry jsou zajištěné pro návrhovou rychlost cyklistů. Nejvíc preferována jsou samozřejmě vozidla MHD.  
Preference zelené v hlavních směrech na Obovodé je výhodná zejména v hodinách s nižší intenzitou vozidel. Znamená to, že na hlavní komunikaci je signál volno nepřetržitě, až do doby, kdy je výzva z vedlejší komunikace nebo je poptávka chodců přecházejících hlavní komunikaci. Pokud tedy přijde výzva z vedlejší komunikace nebo poptávka od přecházejících chodců, tak dostávají signál volno v co nejkratší možné době, s ohledem na proud vozidel na hlavní komunikaci, a hlavně s ohledem na průjezd MHD po hlavní komunikaci, případně na průjezd IZS.
 

Přidány jsou samostatné jízdní pruhy pro levé odbočení z ulice Obvodová, pro výrazně větší kapacitu vozidel, než umožňoval původní stav. Křižovatka má nový povrch a je zde instalováno nové veřejné osvětlení. Přechody pro chodce jsou vybaveny akustickou signalizací a vodící dlažbou pro nevidomé. 

Fungování dynamické světelné signalizace samozřejmě dlouhodobě sledujeme. Na přelomu října a listopadu 2024 jsem na základě podnětů občanů komunikoval s pracovníky Bkomu o nestandardním chování signalizace a byla zjištěna závada na dvou videodetektorech, které detekovali poptávku z vedlejší ulice přesto, že tam auto reálně nestálo a zbytečně zapínali červenou v hlavním směru. Závada byla Bkomem hned uplatněna u dodavatele a dalšího dne opravena.

Archivní informace ke křižovatce Přístavní x Obvodová (z doby před zahájením přestavby):

Dlouhodobě se snaží městská část Brno-Bystrc řešit křižovatku ulic Obvodová a Přístavní, kde je zejména v letní sezóně, díky velké návštěvnosti přehrady, problém vyjet z ulice Přístavní na ulici Obvodovou, navíc se dle dostupných informací z Centra dopravního výzkumu v okolí křižovatky (včetně prostoru parkoviště před supermarketem) stalo za období leden 2016 - leden 2021 celkem 12 nehod. Za poslední dva roky se zde staly celkem 4 nehody přímo v křižovatce nebo před křižovatkou, z toho 2x srážka s chodcem, 1x srážka s jiným vozidlem a 1x srážka s pevnou překážkou. Se zraněním byly právě dvě srážky s chodci.

Po diskusi s odborem dopravy Magistrátu města Brna jsem požádal minulý rok o dopravní posouzení této křižovatky, a to včetně kapacitního posouzení jednotlivých směrů. Dle objednávky Odboru dopravy tuto studii následně společnost Brněnské komunikace zpracovala – najdete ji právě zde.

Námi dlouhodobě preferované řešení této křižovatky kruhovým objezdem se ukázalo jako technicky možné, ale z kapacitního posouzení dopravy pro výhled pro rok 2045 a následující se ukázalo toto řešení jako kapcitně nevyhovující. Navíc by toto řešení komplikovalo cyklodopravu, realizace by byla finančně výrazně náročnější a v kombinaci se stávajím názorem na trasování X43 v dohledné době nerealizovatelná.

Dopravně nejefektivnější pro oba hlavní směry - tedy z Bystrce do centra Brna a zpět, se jeví ponechat křižovatku nadále jako neřízenou, resp. byla zvažována varianta doplnit ji ostrůvkem, který by zajistil větší bezpečnost chodců a jednodušší (nadvakrát) odbočení z ulice Přístavní od přehrady směrem do centra Brna. Z hlediska posouzení dopravy ze všech směrů je ale již dnes křižovatka kapacitně nevyhovující a se zohledněním bezpečnosti řidičů, cyklistů a chodců toto řešení ani nepovažujeme za správné.

Na jednání Rady městské části Brno-Bystrc 3. 3. 2021 jsme se tedy rozhodli dále podporovat světelně řízenou křižovatku ve variantě se samostatnými pruhy pro levé odbočení z ulice Obvodová. Bude výrazně bezpečnější, kapacitně bude vyhovovat předpokládanému dopravnímu zatížení i po roce 2045, umožní průjezd křižovatkou ze všech směrů (tedy nejen z těch dvou hlavních) a na rozdíl od kruhového objezdu je možné ji také realizovat ve výrazně kratším čase. Křižovatka bude vybavena kamerami snímajícími provoz ze všech směrů a systémem optimalizace pouštění jednotlivých směrů tak, aby doprava byla co nejplynulejší.

O toto řešení budeme usilovat a v dalších číslech Bystrckých novin vás o průběhu informovat.

Tomáš Jára, místostarosta pro dopravu

 

Přestavba křižovatky Kubíčkova – Vejrostova na světelnou křižovatku

Projektování (v té nejzákladnější podobě) této světelné křižovatky začalo asi půl roku po projektování křižovatky Přístavní x Obvodová která je dnes již hotová. Prověřována byla ze začátku zejména možnost realizovat zde okružní křižovatku, nicméně na základě odborného posouzení se tato varianta ukázala jako nevhodná pro provoz očekávaný po roce 2030 a proto i zde připravuje Odbor dopravy zadání projektu na křižovatku dynamicky světelně řízenou.

Financována bude Odborem dopravy MMB opět díky  Evropským dotacím. Termín realizace zatím není potvrzen, předpokládám spíše rok 2026.

 

Křižovatka u kamenolomu (Unihobby) 

 

Aktualizace k 30.11.2024:

V letošním roce proběhlo Územní řízení na úřadě MČ Komín, které sice bylo schváleno úřadem, ale zatím nenabylo platnosti, protože bylo podáno odvolání, se kterým se musí úředníci vypořádat.
Akutálně vzniká zadání pro výběrové řízení na projektovou dokumentaci pro stavební povolení - toto VŘ bude vypisovat Bkom. A z tohoto zadání či ideálně přímo z projektové dokumentace vyvěsíme podstatné věci na internet městské části Brno-Bystrc do sekce doprava a budeme informovat i v Bystrckých novinách. Městská část není investorem stavby, ani organizátorem jednotlivých výběrových řízení, ale samozřejmě se průběžně zajímáme a informace budeme předávat občanům.

V měsíci říjnu a listopadu 2024 jsme opakovaně řešili dotazy na správné nastavení stávající světelné signalizace, kdy řidiči opakovaně hlásili problém při odbočení z Bystrce doleva k Unihoby zejména v momentě, kdy projížděla tramvaj. V takových případech se mohlo stát, že zelená šipka doleva vůbec nenaskočila v jednom střídání jednotlivých volných směrů díky preferenci zelené pro hromadou dopravu. Kontrolou pracovníky Bkomu bylo zjištěno, že světelná signalizace je nastavena správně, ale to, že neprojedou při odbočení 3-4 vozidla najednou, jak jsme byli zvyklí, ale v některých cyklech jedno nebo žádné auto, bylo dáno jen hustotou dopravy v hlavních směrech zejména v době opravy Obvodové právě v kolizi z preferencí zelené pro tramvaj.

Tomáš Jára, místostarosta pro dopravu

 

V květnu 2023 přibyl alespoň samostatný odbočovací pruh od Kníniček doprava směrem do Bystrce nebo do centra Brna.

Pro budoucí výstavbu mimoúrovňové křižovatky je podepsaná dohoda mezi městem Brnem a Jihomoravským krajem na financování jednotlivých objektů. Zejména v roce 2023 probíhaly výrobní výbory za účasti všech tří dotčených městských částí, SÚS, DPMB, Odboru dopravy města Brna, projektantů atd. Výstavba křižovatky je maximálně podporována vedením městské části Brno-Bystrc.

Na posledním výrobním výboru jsme řešili např. odkanalizování nejnižšího bodu budoucí mimoúrovňové křižovatky zapuštěného v zemi, zastávky hromadné dopravy u křižovatky (nově bude obsluhováno trolejbusy) a přechod pěších a cyklistů přes mimoúrovňovou křižovatku (bude navazovat na novou lávku přes Svratku viz. přiložená vizualizace).

Vizualizace níže použité jsou zveřejněny se souhlasem autora – spol.SAGASTA s.r.o., které tímto děkujeme.

Níže je možné podívat se na vizualizace lávek pro pěší a cyklisty přes budoucí křižovatku a napojení na původní lávku přes Svratku, která bude nově zbudována jako součást stavby. Podívat se můžete na situaci dopravních vztahůsituaci v ortofotomapě atd.

 



 

 

Parkování

Tvorba nových parkovacích míst

 

Máte nápad, kde by šla vybudovat parkovací místa, nebo upravit dopravní značení tak, aby jich bylo více? Pošlete nám prosím fotku + odkaz do mapy a krátký popis na mail jara@bystrc.cz.
Městská část opakovaně prověřuje možné lokality pro tvorbu nových parkovacích míst nebo alespoň zpevněných odstavných ploch (jednoddušší a rychlejší proces, levnější způsob). Naposledy byla vytvořena parkovací místa na ulici Kamechy mezi sloupy veřejného osvětlení, rozpracovaná je lokalita u FC Dosta (tam řešíme kolizi s plánovanou cyklostezkou) a lokalita Valouškova (zadána studie proveditelnosti). 
Za posledních 8 let vznikly odstavné plochy či parkovací místa pro několik set vozidel na ulicích Kachlíkova, Rerychova, Rakovecká, Teyschlova, Kuršova, Vejrostova, Kamechy, Šemberova a dalších ulicích. Vytvářeny jsou i dobíjecí místa pro elektromobily ve spolupráci s investorem Teplárny Brno. Dále byly vytipovány min. dvě lokace pro parkování motorek tak, aby nezabírala zbytečně místo pro parkování aut. Jedna z nich pro tři motorky je již hotová.

V předchozích letech prověřování byly zpracovány přednostně plochy, kde byly náklady nějnižší, nebylo nutné mít stavební povolení, nebo došlo k legalizaci parkovacích stání jen díky úpravě dopravního značení.  

Teď celou Bystrc znovu procházíme a pustíme se do těch složitějších realizací. 

Ne vše je možné zrealizovat. Někde chybí pozemky v majetku města, nebo je tam velké množství sítí, takže se tvorba parkovacích míst prodražuje (stejný efekt má nutnost budování opěrných zdí tam, kde jsou místa ve svahu). Některé lokality vyžadují tvorbu klasické projektové dokumentace, včetně schválení Odboru dopravy MMB a Policie ČR a řešení včetně zajištění financování pak může trvat i rok.
A jsou ale i místa, kde občané přihlehlých domů tvorbu nových parkovacích míst odmítli, což je případ ulice Opálkova a Heyrovského. 

Budování odstavných ploch (zpevněná plocha, ohraničená obrubníkem) je samozřejmě výrazně rychlejší a levnější než stavba klasických parkovacích míst na asfaltu. Kolem ulice Kuršova byly odstavné plochy vytvořeny jako dočasné, protože stojí v budoucím koridoru tramvajového tělesa. I tak několik let posloužily velice dobře.
Po dokončení stavby prodloužení tramvajového tělesa na Kamechy včetně tunelu by se do této lokality všechna parkovací místa měla vrátit v odpovídajícím počtu, to jsme opakovaně řešili s projektanty. V době výstaby ale samozřejmě na nějakou dobu zmizí a místo, kde je možné dočasně tak velkou kapacitu nahradit je pouze jedinné a to ještě poměrně problematické - tuto alternativu aktuálně také prověřujeme.

Vedle prodlouženého tramvajového tělesa, při ulici Teyschlova by měl v budoucnu vyrůst parkovací dům, na který několik let čekáme. Letos by měly konečně začít projekční práce díky tomu, že územní rozhodnutí na prodloužení tramvajového tělesa je již platné a koridor tedy pevně vymezen. V každém případě bude ale projektován oddělene od hlavní stavby (není možné projekt ani stavbu financovat z dotace jako tramvaj) a jeho výstavba předpokládáme nezačne dříve než bude dokončena stavba tramvajového tělesa (odstranění záborů, zařízení staveniště atd). 
Cestou ke zlepšení situace může být i podpora soukromým investorů, kteří vytvoří garáže či parkovací místa placená (prodej/pronájem), díky kterým zmizí část aut z míst veřejných/neplacených. To se podařilo na ulici Rerychova, kde soukromý investor bude i díky  podpoře městské části při odkupu pozemků od města Brna stavět další dva bloky hromadných garáží. Již má vykoupené od města Brna pozemky i zajištěné stavební povolení  (zároveň se zavázal vybudovat „zelenou střechu“ a splnit další podmínky městské části).
Ve druhé polovině března začneme vytvářet zde na webových stránkách městské části seznam již vytvořených či zlegalizovaných ploch. Rád bych vytvořil celou podsekci včetně fotografií s popisem, aby občané viděli přehledně, které lokality již byly prověřovány a s jakým výsledkem. Díky tomu budou nejen úředníci ale i občané vědět, zda jejich nápady byly již prověřeny, jsou v některé z fází realizace či případně z nějakého konkrétního důvodu zamítnuty, nebo je jejich nápad nový a mají jej poslat k řešení na mail jara@bystrc.cz
Zároveň je ale potřeba si upřímně říci, že pokud bude mít každá domácnost v průměru 1,5 až 2 auta, parkovacích míst nikdy nebude dost.
Tomáš Jára, místostarosta pro dopravu
 

Parkování Heyrovského


na základě podnětu občanů bydlících na ulici Heyrovského byly vytipovány další dvě lokality pro možnou tvrobu parkovacích míst. Lokality, které jsme měli původně vytipované z úrovně městské části v dubnu 2020 tenkrát občané v anketě odmítli a chtěli konkrétně v těchto místech zachovat zeleň.

V průběhu prosince 2021 a ledna 2022 se bude studii proveditelnosti a návrhem konkrétního řešení včetně hrubého vyčíslení nákladů věnovat projektant dopravních staveb pan Ing. Pokorný.

V první lokalitě viz. přiložený zákres do mapy by mohlo být vytvořeno odhadem 12 parkovacích míst (na jedné straně kolmé a po druhé straně podélné parkování).
Prostor omezuje bohužel vedení plynu (nízkotlak) ze strany jedné a nízké napětí+sdělovací kabel ze strany druhé. Pravděpodobně nebude nutné přeložit vedení veřejného osvětlení, toto vše bude právě předmětem prověření a vyčíslení nákladů.
Ve druhé lokalitě navržené občany, která je velmi blízko křižovatky, by se muselo posunout stávající místo pro přecházení až do místa, kde se silnice rozšiřuje a bylo by tak příliš dlouhé a pravděpodobně by nebylo schváleno policií ČR. Vhledem k nutnosti úpravy kabelových rozvodů, které tam při prvním šetření byly zjištěny, a tvorbě malého počtu parkovacích míst by to bylo neefektivní, i tak ale autorům podnětu děkujeme.
Rád bych požádal rodiče dojíždějící do ZŠ Heyrovského, aby pokud možno parkovali na oficiálních parkovištích v blízkosti ZŠ, která jsou tou dobou ráno již obvykle relativně volná a nevozili děti až těsně ke škole - dochází tam ke kolizním situacím při otáčení vozidel v malém prostoru, někteří řidiči tam bohužel ani nedodržují rychlost.
Jsem si vědom, že škola není zrovna ideálně umístěna, ale věřím, že spousta dětí ten kousek cesty ujde buď samo nebo v doprovodu rodiče - vždyť jde právě o bezpečnost těchto dětí. 

Tomáš Jára, místostarosta


 

Anketa parkování Heyrovského

Na základě podnětu jednoho z občanů jsme prověřovali možnost vytvoření 10 parkovacích stání na ulici Heyrovského, bez kácení vzrostlé zeleně, jen se zabráním zatravněné plochy.
Protože ale často názor jednoho z nás, nemusí najít většinovou podporu ostatních a přeci jen by se jednalo o určitý zásah do klidové zóny, zeptali jsme se občanů z okolí na jejich názor.

Níže najdete výsledky ankety.

Záměr tedy v tomto místě nebudeme realizovat. Ač by to z hlediska finančního i technického (sítě atd.) bylo možné, dvě třetiny respondentů si realizaci nepřejí.
Platí, že stále hledáme nové možnosti.

Tomáš Jára, místostarosta


 

Výsledky ankety parkovací dům Teyschlova, Černého 

Rada města Brna zatím nerozhodla ve věci potenciálního prodloužení tramvaje na Kamechy (dle aktuálních informací z 10.3.2020 tak měla učinit do konce března, ale vzhledem k aktuální situaci v rámci nouzového stavu to bude určitě později).
Naše snaha o posunutí investičního záměru parkovacího domu Teyschlova (přilehlého k tramvajovému tělesu) a následně parkovacího domu Černého ale pokračuje. Ještě jednou děkuji všem, co v anketách hlasovali.
Odpovědi občanů nám umožní podpořit naši žádost adresovanou vedení města Brna relevantními informacemi a zvýšit pravděpodobnost úspěchu alespoň jednoho investičního záměru.

Níže najdete jak stručnou interpretaci výsledků (byla otištěna v Bystrckých novinách) tak samotná data.

Na anketu k parkovacímu domu Teyschlova odpovědělo 107 občanů.

  • Celkem 91% respondentů si myslí, že výstavba parkovacího domu je potřeba.
  • Pro 75% respondentů není problém ujít danou vzdálenost do parkovacího domu min. jednou za den (z toho více než půlka vícekrát za den) - to je pro nás také důležité, obávali jsme se, aby to pro většinu lidí nebylo daleko a parkování využívali.
  • Celkem 57 lidí (tedy nadpoloviční většina) je ochotna platit cca 20 Kč za den parkování formou ročního předplatného. Konkrétně 8 lidí je ochotno platit až 38 Kč za den formou ročního předplatného při zajištění stálého parkovacího místa, zbylých 49 občanů bylo ochotno platit cca 20 Kč za vyhrazené nebo jakékoli místo v rámci parkovacího domu.

Toto je pro nás to hlavní, protože v případě, že bychom museli platit provozní náklady z úrovně MČ, resp. příspěvků občanů, je zřejmé, že bychom alespoň 50% obsazenosti dosáhli, a to stačí k úhradě provozních nákladů tak, jak byly kalkulovány v investičním záměru od Investičního odboru MMB. Stále ale věříme, že se provozní náklady podaří ještě více snížit v další fázi projektu.
Celkem 55% dotázaných má v domácnosti jedno auto, ale 35,5% z nich má dvě auta. Tento výsledek je samozřejmě zkreslen tím, že anketu logicky vyplňovali lidé, kteří mají zájem o parkování a vlastní tedy auto. Řádově 6-7% domácností má 3 a více aut. Pokud sečteme respondenty, kteří mají dvě a více aut, jedná se o 43%. Toto podporuje dlouhodobé přesvědčení, že normy pro povinnou tvorbu parkovacích míst pro firmy stavějící byty by měly být zpřísněny buď centrálně (úpravou ČSN) nebo lokálně - Regulativem doplňujícím územní plán.





 

Anketu k parkovacímu domu na ulici Černého vyplnilo 102 občanů.

  • Celkem 73% z nich si myslí, že je potřeba 100 parkovacích míst (pět pater - tedy maximum dle objemové studie, uvažovali jsme 3-5 pater po 20 parkovacích místech) a celkem 85 lidí je srozuměno se vzdáleností pro docházku k parkovacímu místu min. jednou za den (z toho více než půlka vícekrát za den).
  • Celkem 58 lidí (tedy nadpoloviční většina) je ochotna platit cca 20 Kč za den parkování formou ročního předplatného za vyhrazené nebo jakékoli místo.





 

Projednané rezidentní parkování (modré zóny)

Rezidentní parkování alias „ modré zóny“

 

Aktualizace: 19.2.2025 hlasovali zastupitelé městské části o navrženém usnesení: 

"Zastupitelstvo MČ Brno-Bystrc nepožaduje zavedení rezidentního parkování za stávajících podmínek a stávajících parametrů stanovených městem Brnem v městské části Brno-Bystrc. V případě změny parametrů, zavedení rezidentního parkování v MČ Brno-Žebětín nebo jiné změny okolností bude rezidentní parkování opětovně projednáno zastupitelstvem MČ Brno-Bystrc. " 

Usnesení bylo přijato (19 hlasů pro, 2 hlasy proti a 6 se zastupitelů se zdrželo hlasování). Aktuálně tedy modré zóny zavádět v Bystrci nebudeme. Celý materiál , který měli zastupitelé v předstihu k dispozici (aktualizovaný o usnesení a zpřesnění příjmu do rozpočtu městské části) obsahující argumenty pro i proti najdete zde.

Téma je nutné nadále sledovat zejména s ohledem na rozšiřování se modrých zón do dalších lokalit, vyhledávat možnosti tvorby parkovacích míst (viz. sekce parkování) a případně diskutovat s tvůrci rezidentního parkování o možné změně parametrů - i to najdete v materiálu.

 

Výsledky ankety k rezidentnímu parkování zveřejněné na webových stránkách městské části Brno-Bystrc od úterý 21.ledna do 31.ledna najdete zde.

Téma případného zavedení modrých zón v Bystrci je poměrně komplexní a již o něm několik let diskutujeme. Jsou zde dobré argumenty pro zavedení rezidentního parkování, ale i proti němu. Téma je to čím dál tím naléhavější, díky rozrůstání modrých zón dále a dále od centra, kdy reálně hrozí, že z okolních  městských částí, budou auta některých nerezidentů vytlačena až k nám.

Pravděpodobně na únorovém jednání Zastupitelstva městské části bude hlasováno o tom, zda se do systému rezidentního parkování zapojit od roku 2028 (nejbližší možný termín), nebo nadále setrvat bez modrých zón.

Informace obecně platné pro rezidentní parkování v Brně můžete najít na https://www.parkovanivbrne.cz/ včetně nejčastějších otázek a odpovědí.

Informace týkající se přímo městské části Brno-Bystrc budou zde v této sekci na webových stránkách průběžně doplňovány a aktualizovány.

Prezentace rezidentního parkování tzv. „modrých zón“ pro občany, kterou jsem zorganizoval, proběhla 15. ledna 2025 od 18 hod. ve velkém sále Společenského centra Odbojářská 2. Pozvánka byla zveřejněna v Bystrckých novinách, webu městské části, Facebooku v několika skupinách týkající se Bystrce a dokonce i v Českém rozhlase. Sešlo se zde skoro 50 občanů, po prezentaci jsme diskutovali, celý program zabral více než tři hodiny.

Představeny byl vzorové výkresy dvou ulic, jak by se proměnil počet legálních (tedy vyznačených) parkovacích míst, po zavedení modrých zón. Obě ulice, každou na 3 výkresech si můžete prohlédnout na odkazech níže, nejsrozumitelnější je dle mého názoru verze „ortofoto“

Rerychova - pilotní prověření RP + orto.pdf

Teyschlova - pilotní prověření RP + orto.pdf

Rerychova - pilotní prověření RP _zvýrazněná mapa.pdf

Rerychova - pilotní prověření RP.pdf

Teyschlova - pilotní prověření RP _zvýrazněná mapa.pdf

Teyschlova - pilotní prověření RP.pdf

Ulici Teyschlova jsme do vzorových vybrali proto, že parkovací místa současná jsou úzká a obávali jsme se, že dle nových norem budou muset být překreslena na širší a míst výrazně ubude, to se ale nepotvrdilo. Některá místa by musela být zrušena kvůli rozhledovým úhlům u přechodů, byla ale nahrazena parkovacími místy na jiném místě, nebo parkovacími místy pro motorky.

Ulici Rerychova jsme vybrali jako vzorovou kvůli velkému množství křižovatek/napojení a obavě s rozhledových úhlů a tedy také úbytku parkovacích míst.

Z obou výkresů je zřejmé, že nových legálních parkovacích míst by dokonce přibylo oproti stávajícímu počtu legálních/tedy vyznačených míst novou místní úpravou, která by byla nadřazena úpravě obecné. Situace bude ale trochu jiná, když zohledníme i místa, kde se aktuálně parkuje, ač místa jako parkovací vyznačena „legálně“ nejsou.

Po prezentaci byly zodpovězeny všechny dotazy občanů i přítomných zastupitelů. A po prodiskutování argumentů pro a proti, jsem požádal zhruba 40 přítomných občanů o orientační a nezávazné hlasování. Výsledek: 19% se vyjádřilo pro zavedení modrých zón, 54% proti zavedení a 27% se zatím nerozhodlo.

Zde na webu městské části spustíme anketu pro občany od úterý 21.1.2024. Obě hlasování jsou nezávazná proto, že nelze ověřit identitu hlasujícího např. přes BrnoID, datovou schránku či jakýkoli unikátní login, který by zajistil, že budou hlasovat jen obyvatelé Bystrce. Výsledek tak nesplňuje parametry referenda (ale i to by se dalo při příležitosti Voleb do Poslanecké sněmovny udělat) a mohl by být velice zkreslen logicky odpůrci modrých zón bydlících zde v podnájmech či dokonce v okolních obcích nechávajících u nás auto a dojíždějících tramvají dále do centra Brna např. za prací.

Hlasovat v anketě můžete od úterý 21.ledna do 31.ledna zde.

V této sekci budou také zveřejněny výsledky po zkončení ankety.

Hlasovat o zavedení modrých zón bude následně Zastupitelstvo městské části v únoru 2025 (nejbližší možné spuštění rezidentního parkování je leden 2028) a protože v sále Společenského centra bylo cca 10 zastupitelů z celkového počtu 27, věřím, že názory občanů slyšeli a při svém rozhodování je zohlední.

Někteří občané považují částku 800Kč ročně za první auto, bez jistoty zaparkování za další daň, kterou z principu odmítají i s ohledem na fakt, že se tato částka může kdykoli zvednout rozhodnutím města Brna.

Úplně se nám nepodaří zbavit se služebních vozidel, protože dle platné legislativy nelze počet aut omezit na bytovou jednotku, ale jen zvýšit poplatek za druhé auto na rezidenta – tzn. extrémní modelový příklad, pokud má otec dvě auta, platil by běžně na první auto poplatek rezidentního parkování 800Kč za rok a na druhé již 8 000Kč za rok. Pokud ale převede jedno auto na zletilého syna bydlícího ve stejném bytě, mohou mít obě auta za 800Kč/rok a to nevylučuje zároveň situaci, že např. manželka může dostat auto služební od zaměstnavatele a to do systému také zapojí, tzn. mohou mít klidně tři auta na bytovou jednotku a nezbavíme se tedy těchto aut z ulic, ač třeba auto psané na syna bude využívané minimálně a preferované bude ježdění autem služebním..

Výhodou pro rezidenty, v případě zavedení modrých zón je možnot parkovat zdarma i v oblastech sousedících (princip tzv. Květinky). Pokud by byl Bystrc zaveden do rezidentního parkování jako jedna velká oblast, mohou si tak jednodušeji obyvatele vyřídit nákupy a další záležitosti autem i v městských částech sousedních, které by modré zóny zavedly (Žebětín, Komín..).

Příznivci rezidentního parkování doufají, že se podaří vytlačit některá auta nerezidentů mimo Bystrc a i kdyby vyznačením modrých zón 2% míst ubylo, celkový efekt bude kladný. Navíc lidé, které situace donutí nahlásit si trvalé bydliště do Bystrce, přinesou roční výnos z daní (rozpočtové určení daní) městu Brnu ve výši 38tis. Kč, ze kterého přímo Bystrc dostává skoro polovinu. V městských částech, kde již modré zóny zavedli, přibylo od té doby trvale přihlášených k pobytu až 17% občanů.

Peníze vybrané z poplatků rezidentního parkování ale i souvisejících pokut se nerozpouštějí v rozpočtu města Brna, ale jsou v tzn. Fondu mobility, ze kterého je následně financována kromě provozu samotného systému i výstavba:

  • Parkovacích domů a ploch
  • Parkovacích a odstavných stání
  •  Parkovišť typu P+R a P+G

Dále fond slouží k pokrytí výdajů na realizaci opatření z oblasti dopravy. Jedná se zejména o tyto oblasti:

  • Bezpečné přechody pro chodce
  • Cyklistická opatření
  • Bezpečná cesta do školy
  • K+R u školských zařízení
  • Bezbariérová řešení
  • Kampaně pro zvyšování bezpečnosti účastníků silničního provozu
  • Zlepšení přístupnosti zastávek MHD
  • Elektromobilita

 

Jeden z parkovacích domů doufáme vyroste i při ulici Teyschlova, vedle prodlouženého tramvajového tělesa, na což několik let čekáme a letos by měly konečně začít projekční práce díky tomu, že územní rozhodnutí na prodloužení tramvajového tělesa je již platné a koridor tedy pevně vymezen.

Každopádně jsem v kontaktu s panem starostou Žebětína, protože ideální je postupovat v této otázce jednotně. Sdílíme se Žebětínem obytný soubor Kamechy a pokud by jedna z městských částí režim zavedla a druhá ne, přelijí se auta lehce do ulic vedlejší městské části, což by bylo fatální pro obyvatele tam parkující.

Již od 4.srpna bude začleněna do rezidentníh parkování oblast 12-01 (Jundrov) a od 1. září 2025 oblast 15-01 (Kníničská až po hranice s naší městskou částí).

 
 

Tomáš Jára, místostarosta pro dopravu

 

Hromadná doprava

Prodloužení tramvajového tělesa na Kamechy

 

aktualizace 5.1.2025
Město Brno společně s Dopravním podnikem města Brna vybralo zhotovitele „Společnost TT Bystrc – Kamechy EUROVIA + TuCon + Marti Tunnel“, která uspěla ve výběrovém řízení s nabídnutou částkou 1 842 143 177 korun bez DPH. Asi 85% nákladů pokryje dotace, kterou si Dopravní podnik MMB aktuálně vyřizuje. Cílem projektu je zlepšit hromadnou dopravu nezávislou na silnicích a pohodlí cestujících. Nová tramvajová trať bude dlouhá 1,4 kilometru a zahrne i 320 metrů dlouhý tunel. 
Od smyčky Ečerova ve směru z centra města se oddělí nová kolej, ta zkopíruje Vejrostovu ulici, od které se začne odpojovat zhruba u Teyschlovy ulice. V těchto místech tramvaje vjedou do tunelu, na povrch vyjedou za Říčanskou ulicí a dál zamíří ke křižovatce ulic Kamechy a Hostislavovy, kde se otočí v tramvajové smyčce. Po trase vzniknou tři nové zastávky pojmenované podle blízkých ulic - Ruda, Říčanská a Kamechy.
Výběr firmy schválili radní města Brna 11. prosince 2024, na začátku ledna vypršela lhůta pro odvolání. V roce 2025 se bude zpracovávat projekt pro stavební povolení a mohou začít přípravné práce např. na vybraných přeložkách, které lze realizovat již na základě platného územního rozhodnutí. Stavba samotná proběhne dle předpokladu v letech 2026 a 2027.
Zkušební provoz by měl být zahájen na konci roku 2027. Informace budeme průběžně aktualizovat.

 

Prodloužení tělesa tramvaje nahoru na Kamechy je dlouhodobě v územním plánu, je to samozřejmě velice náročný projekt, jak z hledika financí (původní odhady 2,4mld Kč), tak z hledika samotného projektování a výstavby.

Aktuálně má projekt platné územní rozhodnutí a dle informací od vedení města Brna by stavba  mohla začít už na konci příštího roku a dokončena ideálně v roce 2027.

Postavit je potřeba

  • Trať dlouhou 1420 metrů, z toho 320 metrů povede raženým tunelem.
  • Tři nové zastávky.
  • Novou smyčku.

A také otočit směr jízdy tramvají na stávajícím nástupišti smyčky Ečerova a zrekultivovat území pro aktivní vyžití či relaxaci.

Odhadované náklady se postupně navýšili až na 3 miliardy korun.

Dopravní podnik města Brna se bude ucházet o dotaci výši 2,4 miliardy korun.

Obytná čtvrť Kamechy se stále rozvíjí a rozrůstá. Z hlediska dopravní obslužnosti jsou obyvatelé odkázaní na individuální dopravu nebo autobusové linky, což pro mnohé představuje i několik přestupů. Prodloužení tramvajové trati bude znamenat přímé spojení z centra města a navýšení kapacity spojů. Navíc se jedná o výrazně ekologičtější způsob dopravy než jsou auta a autobusy a hlavně je nezávislý na silnici, tedy odolává ranním a odpoledním kolonám aut..




 

 

Výsledek žádosti o posílení počtu nízkopodlažních spojů a prodloužení tramvajové linky číslo 3 na smyčku Ečerova


v minulých letech jsme opakovaně žádali o prodloužení tramvajové linky č. 3 až na smyčku Ečerova. Tento rok jsme se obraceli nejen přímo na Dopravní podnik města Brna, ale i na Radu města Brna – do „naší“ Rady městské části Brno-Bystrc jsem dával jako místostarosta pro dopravu 16. 3. 2023 návrh usnesení viz. níže.
1) „Rada MČ Brno-Bystrc žádá Radu města Brna o schválení prodloužení všech, nebo alespoň vybraných spojů tramvajové linky č.3 na zastávku Ečerova.“
2) „Rada MČ Brno-Bystrc žádá Radu města Brna o navýšení počtu nasazovaných nízkopodlažních vozů/souprav na linku č. 1 a 3. do Bystrce tak, aby alespoň každý druhý spoj byl nízkopodlažní/bezbariérový.“
Rada městské části Brno-Bystrc můj návrh schválila a žádost byla znovu zaslána kompetentním lidem.

Níže přikládám původní materiál do Rady městské části se žádostí i odpověď provozního ředitele pana Seitla od DPMB. V nasazení nízkopodlažních spojů nám vyhověli. Co se týče prodloužení linky, bohužel se to podařilo jen u minima spojů.
 
Přílohy:
1)      materiál do RMČ – Prodloužení tramvaje č. 3
2)      odpověď DPMB

Ankety

Výsledky ankety případného zjednosměrnění komunikace Nad Kašnou

Aktualizace prosinec 2023: Na základě této aktivity byla doplněna rozhledová zrcadla a přednost z prava na křižovatce z ulicí Živného zdůrazněna značkou „pozor křižovatka"

Anketa byla podle plánu ukončena 25.10.2021 a účast byla velice silná; z celkem 56 domů (min. dva se jevily neobydleně), reagovali obyvatelé 30 domů, tedy účast 54 resp. 56%. Silnou účast přičítám faktu, že kromě webu a Bystrckých novin, jsem dotazníky roznesl i do všech schránek.
Z občanů bydlících přímo v ulici Nad Kašnou bylo 22 lidí hlasujících proti zjednosměrnění, z toho více než třetina vyslovila „zásadní nesouhlas“. Pro zjednosměrnění bylo 8 lidí, z toho někteří jen úsekově viz. varianta b ankety (původní anketu najdete níže pod těmito výsledky).
Velká část lidí se obávala sjízdnosti komunikace do kopce v zimních podmínkách, dva argumentovali právě orientací vjezdu do garáže, další dva obyvatelé zvyklostí jezdit vždy směrem dolů z kopce.
Navíc reagovalo 5 občanů z u ulice Krajní, čtyři byli proti, jedna paní uvažovala nad částečným zjednosměrněním po ulici Větrnou – ale toto je jen doplňková informace.
Ač se mi nápad zjednosměrnění jevil na začátku jako dobrý a logický, budeme respektovat vůli občanů bydlících Nad Kašnou a zjednosměrnění nebudeme prosazovat. Podklady předám do Komise dopravní Rady městské části Brno-Bystrc a zaměříme se alespoň na zvýraznění přednosti zprava z ulice Živného v jejím napojení značkou „pozor křižovatka“.
V mailech se objevovali další dotazy, některé i nesouvisející s tématem, snažil jsem se v maximální míře všem odpovědět. Samozřejmě pište kdykoli i v budoucnu, když budete mít další podnět pro MČ.

Všem občanům, co hlasovali mailem, byly výsledky rozeslány na jejich mailové adresy 29.10.2021, pro pár lidí co hlasovali lístečkem, bude zmínka v Bystrckých novinách a na pondělí 1.11.2021 na 19hod byl stanoven termín krátké diskuse pro ty z hlasujících, kteří budou mít zájem cokoli se dozeptat.
 

Zjednosměrnění ulice Nad kašnou


Jeden z občanů bydlících na ulici Nad Kašnou se na mě obrátil s požadavkem na trvalé zjednosměrnění (tedy nejen v době rekonstrukce ulice Odbojářské) této komunikace směrem nahoru do kopce od kašny k okružní křižovatce. Má to logiku - silnice je úzká a ulice Krajní a U Sokolovny jsou jednosměrné opačným směrem. Protože by tento požadavek mohl narazit na zásadní nesouhlas u dalších obyvatelů této ulice (např. zvyk, nebo orientace vjezdu do garáže na druhou stranu) rád bych znal názor ostatních občanů bydlících v této ulici či blízkém okolí. Jen v případě širšího souhlasu půjdou podklady pro případné z jednosměrnění ulice Nad kašnou do Komise dopravní Rady městské části Brno-Bystrc a dalších dotčených orgánů posuzujících změnu dopravního značení včetně navazujicích ulic a to včetně spodního křížení těchto ulic a přednosti v jízdě.

Ulici Nad Kašnou jako úzkou komunikaci, kde aktuálně bohužel někteří řidiči jezdí i po chodníku, aby se navzájem vyhnuli při hledání dalších neoficiálních objízdných tras uzavírky Odbojářské, je možné buď zjednosměrnit bez vyjímek pro všechny, nebo nechat obousměrnou.
Bohužel ji nelze zjednosměrnit s vyjímkou dopravní obsluhy (jezdili by tam nadále i ti, co reálně dopravní obsluhou nejsou) ani s vyjímkou rezidentů dané ulice či cyklistů – pro takovou změnu neexistuje zákonný důvod, navíc by byla situace nebezpečná v okamžiku, kdy věříte, že jedete jednosměrkou a zaskočí vás auto nebo cyklista v protisměru. Je pravděpodobné, že po dokončení opravy a uzavírky Odbojářské se doprava v ulici Nad Kašnou opět zklidní a je otázkou zda zjednosměrnění dlouhodobě pro vás bude či nebude žádoucí. Snažili jsme se rychle tuto změnu vyřídit jako dočasnou, pouze na dobu opravy ulice Odbojářské, ale zpracování projektu, schválení policií ČR a odborem dopravy zabere v aktuálně běžící stavební sezóně cca 2 měsíce a nedávalo by to tedy smysl. Na trvalou změnu jsme raději chtěli získat váš názor.

Prosím pokud se chcete vyjádřit, napište mi do 25.10.2021 na adresu jara@bystrc.cz váš názor ideálně ve formátu „chci/nechci/chci jen částečně (viz. varianty níže) zjednosměrnit ulici Nad kašnou, jméno, číslo domu a ulice“ (údaje o jménu a bydlišti nebudou nikomu předávány, jen mi umožní se případně relevantně doptávat, nebo se na místě podívat na konkrétní dům - možnost výhybny, parkování atd), vyjádřit se mohou i obyvatelé okolních ulic s tím, že hlavní slovo mají samozřejmě obyvatelé dané ulice.

a) Jsem pro zjednosměrnění komunikace Nad Kašnou v celé její délce směrem nahoru do kopce od kašny k okružní křižovatce (pro všechna vozidla i cyklisty).
b) Jsem pro zjednosměrnění komunikace Nad Kašnou směrem nahoru do kopce od kašny, ale jen v úseku od kašny, tedy od domu č.1 až po rozdvojku ulic Nad Kašnou a K Dálnici (dům č. 30).
c) Jsem proti zjednosměrnění komunikace Nad Kašnou.

Všem pisatelům potvrdím přijetí mailu a na konci října vyvěsíme do této sekce výsledek a informaci k dalšímu postupu. Pokud bude váš mail delší a bude kromě vyjádření jednoznačného názoru obsahovat dotazy či širší komentáře, omlouvám se dopředu za delší čas potřebný k odpovědi....
Protože ne všichni občané využívají internet, pokusím se vhodit dotazník i do poštovních schránek v ulici Nad kašnou tak, aby občané mohli své vyjádření uvést na papír a nechat na recepci úřadu.

Tomáš Jára, místostarosta pro dopravu


 

Cityvizor