Křižovatky
Dne 2.4.2024 začne realizace světelné křižovatky „Veslařská – Kníničská
Přestože se tato křižovatka nenachází na katastru Bystrce, většinu z nás ovlivní. Dokončení je plánováno do 30. 6. 2024. Zkráceně je dopad na dopravu popsán níže pro jednotlivé situace:
Situace 1 – zakázané pravé odbočení z ulice Kníničská do ulice Veslařská s objízdnou trasou vedenou po ulici Branka, Hlavní
Situace 2 – částečná uzavírka v křižovatce ul. Kníničská x Veslařská
Situace 3 (situace 3 pouze v nepracovní dny) – úplná uzavírka křižovatky ul. Kníničská x Veslařská s objízdnou trasou vedenou po ulici Branka, Hlavní. Obchozí trasa – vedena po souběžné cyklo / turistické stezce podél řeky Svratky
Ilustrační obrázek objízdné trasy.
Na celou dokumentaci se můžete podívat zde.
Přestavba křižovatky Obvodová – Přístavní na světelnou křižovatku
Aktualizace 1.6.2024
Křižovatka Přístavní x Obvodová je dokončena jako dynamická křižovatka s trvale zelenou v hlavním směru. Dynamické řízení na křižovatce znamená, že se délka zelené na jednotlivých ramenech určuje podle aktuální intenzity vozidel, cyklistů, chodců, vozidel MHD a IZS, které jsou detekovány indukčními smyčkami, videodetektory a chodeckými tlačítky, případně přihlašovány pomocí GPS signálu. Křižovatka operuje s maximálními a minimálními délkami zelené z hlavní a vedlejší komunikace podle intenzity a denní doby. Mezičasy mezi vyklízejícími a najíždějícími směry jsou zajištěné pro návrhovou rychlost cyklistů. Nejvíc preferována jsou samozřejmě vozidla MHD.
Trvale zelená v hlavním směru je výhodná zejména v hodinách s nižší intenzitou vozidel. Znamená to, že na hlavní komunikaci je signál volno nepřetržitě, až do doby, kdy je výzva z vedlejší komunikace nebo je poptávka chodců přecházejících hlavní komunikaci. Toto pro vozidla na hlavní komunikaci přibližuje stav neřízené křižovatky. Pokud teda přijde výzva z vedlejší komunikace nebo poptávka od přecházejících chodců, tak dostávají signál volno v co nejkratší možné době, s ohledem na proud vozidel na hlavní komunikaci, a hlavně s ohledem na průjezd MHD po hlavní komunikaci, případně na průjezd IZS.
Křižovatka bude řízená pouze v době od 7:00 do 21:00. S ohledem na intenzitu vozidel se tato doba může změnit. Taktéž je možné, s ohledem na dolaďování parametrů na křižovatce, že dojde k nasazení pevných plánů na křižovatce.
Přidány jsou samostatné jízdní pruhy pro levé odbočení z ulice Obvodová, pro výrazně větší kapacitu vozidel, než umožňoval původní stav. Křižovatka má nový povrch a je zde instalováno nové veřejné osvětlení. Přechody pro chodce jsou vybaveny akustickou signalizací a vodící dlažbou pro nevidomé.
aktualizace 24.5.2024
Přestavba křižovatky Přístavní x Obvodová bude dokončena podle plánu před 7.6.2024, probíhají dokončovací práce (zametání zámkové dlažby apod).
Křižovatka je nově světelně řízená a přidány byly samostatné jízdní pruhy pro levé odbočení z ulice Obvodová, pro výrazně větší kapacitu vozidel, než umožňoval původní stav.
Odbočení z ulice Přístavní doleva v obou směrech, které se v sezóně stávalo noční můrou pro mnoho řidičů, bude výrazně jednodušší. Křižovatka bude bezpečnější nejen pro řidiče automobilů, ale i cyklisty a chodce.
Křižovatka má nový povrch a je zde instalováno nové veřejné osvětlení. Přechody pro chodce jsou vybaveny akustickou signalizací pro nevidomé. K detekci vozidel budou sloužit indukční smyčky a virtuální detekční zóny. Řadič SSZ bude vybaven zařízením pro preferenci vozidel MHD.
aktualizace 8.3.2024
Dnes jsem pro jistotu volal zhotoviteli, zda skutečně v pondělí 11.3.2024 začínají se stavbou. Dostal jsem informaci, že si zhotovitel nestihl vyřídit schválení přechodného dopravního značení na JMK, takže přestavba křižovatky Přístavní x Obvodová začne až 18.3.2024.
V pondělí 11.3. (což byl původní termín zahájení), bude u krajnice "auto s rukou" sundávat jeden ze sloupů na ulici Přístavní, ale to by prý nemělo dopravu ovlinit a během pondělí 11.3.2024 tuto akci stihnou.
aktualizace 6.3.2024
Dobrý den,
přestavba křižovatky Přístavní x Obvodová začne fyzicky 11.3.2024.
Bude rozdělena na dvě etapy, začátek druhé etapy bude teprve časově upřesněn i kvůli dopadu na zastávky MHD a objízdné trasy.
První etapa od 11.3.2024 zachová jeden průjezdný pruh v každém z hlavních směrů z Bystrce II do Brna a zpět. Odbočení od přehrady doprava na Obvodovou ale nebude možné (objížďka rovně) a stejně tak odbočení doprava z Obvodové k přehradě možné nebude (nájezd z Přístavní zespoda od Živného) viz. přiložená mapa.
Aktuální informace věšíme na web městské části do sekce doprava vždy ten den, kdy je od zhotovitele získáme.
Děkuji za trpělivost. Tomáš Jára, místostarosta pro dopravu
Aktualizace 27.2.2024: Stále od investora ani zhotovitele nemáme výkres přechodného dopravního značení, ale platí, že by přestavba křižovatky Přístavní-Obvodová v polovině příštího týdne měla začít a provoz na Obvodové bude zachován v režimu 1+1. Tedy jeden pruh v každém z hlavních směrů průjezný.
Aktualizace 20.2.2024: "Od 1.března. do konce května 2024 bude stavebně upravována křižovatka Přístavní x Obvodová.
Aktuálně čekáme na výkres přechodného dopravního značení na dobu přestavby - informace bude vložena sem na webové stránky předpokládáme během příštího týdne.
Předmětem realizace je stavební úprava křižovatky, instalace světelného signalizačního zařízení (SSZ) a úprava dopravního značení. Přechody pro chodce budou vybaveny akustickou signalizací pro nevidomé. K detekci vozidel budou sloužit indukční smyčky a virtuální detekční zóny. Řadič SSZ bude vybaven zařízením pro preferenci vozidel MHD.
Městská část není investorem stavby, financována bude převážně z evropských peněz, díky dotačnímu titulu právě na světelné křižovatky. Zadavatelem zpracování dokumentace je Odbor dopravy města Brna na žádost městské části, ale i řady občanů a výběr zhotovitele realizovaly Brněnské komunikace, které budou také stavbu dozorovat. "
Aktualizace 27.11.2023: Realizace světelné křižovatky se zdržela díky nutnosti vypořádat majetkoprávní poměry u pozemků těsně sousedících, díky tomu bude moci mít křižovatka lepší parametry (širší jízdní pruhy) a bude stavebně jemně upravena. Financována bude Odborem dopravy MMB díky Evropským dotacím na jaře 2024.
dlouhodobě se snaží městská část Brno-Bystrc řešit křitovatku ulic Obvodová a Přístavní, kde je zejména v letní sezóně, díky velké návštěvnosti přehrady, problém vyjet z ulice Přístavní na ulici Obvodovou, navíc se dle dostupných informací z Centra dopravního výzkumu v okolí křižovatky (včetně prostoru parkoviště před supermarketem) stalo za období leden 2016 - leden 2021 celkem 12 nehod. Za poslední dva roky se zde staly celkem 4 nehody přímo v křižovatce nebo před křižovatkou, z toho 2x srážka s chodcem, 1x srážka s jiným vozidlem a 1x srážka s pevnou překážkou. Se zraněním byly právě dvě srážky s chodci.
Po diskusi s odborem dopravy Magistrátu města Brna jsem požádal minulý rok o dopravní posouzení této křižovatky, a to včetně kapacitního posouzení jednotlivých směrů. Dle objednávky Odboru dopravy tuto studii následně společnost Brněnské komunikace zpracovala – najdete ji právě zde.
Námi dlouhodobě preferované řešení této křižovatky kruhovým objezdem se ukázalo jako technicky možné, ale z kapacitního posouzení dopravy pro výhled pro rok 2045 a následující se ukázalo toto řešení jako kapcitně nevyhovující. Navíc by toto řešení komplikovalo cyklodopravu, realizace by byla finančně výrazně náročnější a v kombinaci se stávajím názorem na trasování X43 v dohledné době nerealizovatelná.
Dopravně nejefektivnější pro oba hlavní směry - tedy z Bystrce do centra Brna a zpět, se jeví ponechat křižovatku nadále jako neřízenou, resp. byla zvažována varianta doplnit ji ostrůvkem, který by zajistil větší bezpečnost chodců a jednodušší (nadvakrát) odbočení z ulice Přístavní od přehrady směrem do centra Brna. Z hlediska posouzení dopravy ze všech směrů je ale již dnes křižovatka kapacitně nevyhovující a se zohledněním bezpečnosti řidičů, cyklistů a chodců toto řešení ani nepovažujeme za správné.
Na jednání Rady městské části Brno-Bystrc 3. 3. 2021 jsme se tedy rozhodli dále podporovat světelně řízenou křižovatku ve variantě se samostatnými pruhy pro levé odbočení z ulice Obvodová. Bude výrazně bezpečnější, kapacitně bude vyhovovat předpokládanému dopravnímu zatížení i po roce 2045, umožní průjezd křižovatkou ze všech směrů (tedy nejen z těch dvou hlavních) a na rozdíl od kruhového objezdu je možné ji také realizovat ve výrazně kratším čase. Křižovatka bude vybavena kamerami snímajícími provoz ze všech směrů a systémem optimalizace pouštění jednotlivých směrů tak, aby doprava byla co nejplynulejší.
O toto řešení budeme usilovat a v dalších číslech Bystrckých novin vás o průběhu informovat.
Tomáš Jára, místostarosta pro dopravu
Přestavba křižovatky Kubíčkova – Vejrostova na světelnou křižovatku
Projektování této světelné křižovatky začalo asi půl roku po projektování křitovatky Přístavní – Obvodová. Prověřována byla ze začátku zajména možnost realizovat zde okružní křižovatku, nicméně na základě odborného posouzení se tato varinta ukázala jako nevhodná pro provoz očekávaný po roce 2030 a proto i zde připřavujeme křižovatku světelně řízenou .Financována bude Odborem dopravy MMB opět díky Evropským dotacím. Termín realizace zatím není potvrzen, předpokládám spíše rok 2025.
Křižovatka u kamenolomu (Unihobby) – aktuálně jsou nezávisle na sobě řešeny dvě úpravy:
1) Odbočovací pruh z Kníniček
Aktualizace 17. 5. 2023 odbočovací pruh byl dokončen. Na základě krátkého období odstavení „semaforů“ se objevily dotazy na optimalizaci nastavení světelné signalizace. Obrátili jsme se tedy na Bkom o prověření nastavení, včetně popisu konkrétních situací dle podnětů občanů.
Aktuálně je v přípravě realizace samostatného odbočovacího pruhu od Kníniček doprava směrem do Bystrce nebo do centra Brna. Termín je v ideálním případě jaro 2022. Uvažováno bylo i rozšíření komunikace o jeden jízdní pruh směrem od Komína do Kníniček, ale to je z důvodu velkého množství sítí v tomto úseku a budoucí přestavbě na mimoúrovňovou křižovatku aktuálně nerealizovatelné z ekonomických důvodů.
2) Budoucí mimoúrovňová křižovatka
Aktualizace 15.1.2024: Křitovatka má platné stavební povolení, je potřeba dořešit financování. Z úrovně zastupitelstva MČ Brno-Bystrc připravím usnesení řekněme „připomínajícího se“ charakteru o co nejdřívější realizaci což platí i pro požadavek na opravu zbytku komunikace Kníničská.
Pro budoucí výstavbu mimoúrovňové křižovatky je podepsaná dohoda mezi městem Brnem a Jihomoravským krajem na financování jednotlivých objektů. Probíhají výrobní výbory za účasti všech tří dotčených městských částí, SÚS, DPMB, Odboru dopravy města Brna, projektantů atd. Výstavba křižovatky je maximálně podporována vedením městské části Brno-Bystrc.
Na posledním výrobním výboru jsme řešili např. odkanalizování nejnižšího bodu budoucí mimoúrovňové křižovatky zapuštěného v zemi, zastávky hromadné dopravy u křižovatky (nově bude obsluhováno trolejbusy) a přechod pěších a cyklistů přes mimoúrovňovou křižovatku (bude navazovat na novou lávku přes Svratku viz. přiložená vizualizace).
Vizualizace níže použité jsou zveřejněny se souhlasem autora – spol.SAGASTA s.r.o., které tímto děkujeme.
Níže je možné podívat se na vizualizace lávek pro pěší a cyklisty přes budoucí křižovatku a napojení na původní lávku přes Svratku, která bude nově zbudována jako součást stavby. Podívat se můžete na situaci dopravních vztahů, situaci v ortofotomapě atd.