Doprava a parkování - Městská část Brno-Bystrc

Logo webu
Městská část Brno-Bystrc

Doprava a parkování

  • Do této sekce postupně přidáváme informace k dopravě - tedy nejen operativně k uzavírkám, ale i ke křižovatkám (které chceme zkapacitnit nebo zvýšit jejich bezpečnost), tvorbě parkovacích míst a postupně v budoucnu třeba i k nahlášeným vrakům nebo třeba k podpoře cyklodopravy (stojany, stezky atd).
  • Informace související s dopravou jsou sice již několik let vkládány na web do aktualit a zveřejňovány v Bystrckých novinách, ale rád bych, aby měli občané přehledně přístup i ke starším tématům a mohli se podívat v rámci aktualizací i na stávají stav daného projektu (křižovatka Unihobby, křižovatka Přístavní, tramvajové těleso apod).
  • Položky jsou postupně přidávány – aktuálně prodloužení tramvajového tělese na Kamechy a plánované opravy Staré dálnice


Tomáš Jára, místostarosta pro dopravu

Opravy komunikací, chodníků a schodišť

Komunikace kolem Svratky

Aktualizace 5.12.2023: Podařilo se nám vyčlenit na rekonstrukci prvního úseku 1,8mil. Kč z rozpočtu městské části roku 2023 a zbytek částky vykryjeme z rozpčtu městké části v roce 2024 (vždy účelově vázané peníze na opravy účelových komunikací). Aktuálně plánujeme v únoru+březnu vysoutěžení zhotovitele a v dubnu+květnu 2024  realizaci tak, aby na další letní sezónu byla již oblíbená trasa připravena.!

na základě našeho zadání zpracoval pan Ing. arch. Martin Cviček studii proveditelnosti opravy místní obslužné komunikace od lávky u ZOO až k hrázi Brněnské přehrady. Poté, co se podařilo směnit pozemky, chceme komunikaci opravit, osadit mobiliářem typu lavička, koše, místo pro grilování a získat příjemné místo k procházkám pro širokou veřejnost.

V rámci zpracování studie a projednání s Kanceláří architekta města Brna a Povodí Moravy, s.p. jsme narazili na požadavky nejen z hlediska budoucích protipovodňových opatření, ale i na požadavek rozšíření komunikace, což by znamenalo souhlas dalších vlastníků v sousedství komunikace. Z původního odhadu nákladů 6 mil. Kč se tak stala investice za cca 10mil. Kč.
Celou studii najdete zde.
Rozdělili jsme tedy uvažovanou investici na několik úseků, přičemž úsek 4 a 5 (modrá a fialová část), které těmito komplikacemi nejsou dotčeny budou přednostně zprojektovány (již zadáno výběrové řízení) a následně se pokusíme co nejdříve stavbu zrealizovat dle dostupnosti finančních prostředků. Zbylé úseky budou moci být projektovány a realizovány postupně již ve spolupráci s městem Brnem, od kterého budeme potřebovat pomoci nejen se spolufinancováním všech etap, ale hlavně o dořešení protipovodňových opatření na našem (pravém) břehu řeky Svratky v daném úseku přednostně. Bez toho opravu realizovat nemá smysl.

Tomáš Jára, místostarosta


 

Opravy účelových komunikací 2023

v roce 2023 jsme provedli opravy účelových komunikací, chodníků, šlapáků a schodišť z úrovně městské části dle plánovaného seznamu ze začátku roku  a ještě něco navíc.

Např. spodní část účelové komunikace Pod Horkou ke garážím s důrazem na správné vyspádování a odvodnění za částku 576 917 Kč, čímž byly vyřešeny dlouhobé problémy s podemletými přejezdy ke garážím. Před domem Píškova 14 proběhla oprava povrchu přístupového chodníku k domu v hodnotě 319.712 Kč. Na ulici Černého byla opravena nejen „šlapáková trasa„ k parkovišti pod OC Letná za 108 049 Kč, ale i schodiště od bývalé smyčky Černého k ulici Laštůvkova za 30.600 Kč a další schodiště od domu č. 3 k zastávce Filipova za 66 788 Kč.

Poslední letošní plánovanou akcí byla oprava chodníku nad sklepy v ulici Výhon v hodnotě 396 940 Kč.

Nad rámec plánovaných akcí jsme na základě podnětu od občanů zvětšili kapacitu parkoviště na Kozí horce na zhruba dvojnásobek, a to díky odstranění mnohaletých nánosů hlíny, které postupně „ukusovaly“ parkoviště a prorůstaly travou. Odstraněno a odvezeno bylo celkem 25 tun hlíny a parkoviště je vyčištěno a připraveno na další sezonu (náklad 44 500 Kč).

Často při opravách dochází ke zlepšení parametrů viz. přiložená fotografie bezbariérového přístupu z ulice Filipova do Údolí oddechu.

Přidělená dotace účelově vázaných prostředků na tento účel z Odboru dopravy Magistrátu města Brna bývá již několik let stabilní, cca 3,6-3,8 mil. Kč/rok. Letos je to konkrétně 3 732 000 Kč a z loňského roku bylo převedeno dalších cca 498 873 Kč.

Platí, že část uspořených peněz z letošního roku převádíme do roku 2024, kdy plánujeme opravu první třetiny komunikace od Dosty směrem k hrázi přehrady. Konrkétně úsek od lávky u ZOO kolem Dosty až do míst, která jsou dotčena budoucími protipovodňovými opatřeními a není tedy možné je aktuálně realizovat. Jedná se o cca 1090 m2 komunikace.





 

Plán oprav pro rok 2023

 

opravy účelových komunikací 2022

v tabulce najdete plánovaný seznam oprav komunikací, chodníků a výtluků pro rok 2022. Všechny položky s vyjímkou jedné se podařilo také v roce 2022 dokončit, jedna byla převedena do roku 2023.

 

Např. hned na začátku roku 2022 byl:

- Opraven pojezdový chodník za domy Teyschlova 25-27 - odstranění prasklinami poškozené vrchní vrstvy z litého asfaltu o ploše 210 m2 včetně podkladních vrstev (cena opravy 494 290,- Kč bez DPH).


 

- Opraven přístupový chodník k multifunkčnímu hřišti v ul. Říčanské - cca 50 m2, obnova podkladní vrstvy ze štěrkodrti, dodání a pokládka betonové zámkové dlažby, výměna části betonových obrubníků  do betonového lože (96 150,- Kč).



 

- Oprava schodiště na konci ulice K Dálnici směrem k ul. Větrné včetně opěrné zídky na obou stranách a zábradlí po jedné straně (278 538,- Kč).


 

- Protierozní úprava pěší trasy mezi zastávkou MHD Ruda a ul. Teyschlovou - zpevnění pěší trasy v délce 80 m, která tvoří zkratku mezi zastávkou autobusu a ulicí Teyschlovou. Pěší trasa je tvořena podkladní vrstvou ze štěrkodrti a vrchním krytem z betonové dlažby. Oprava zahrnuje také větší zemní práce a terénní úpravy (98 784,- Kč).


 

- Oprava účelové komunikace vedle domu Přístavní 12 - popraskaný povrch a četné výtluky o celkové ploše 200 m2, nová vrstva asfaltu (493 980,- Kč).



 

- Oprava části vozovky za bytovým domem Opálkova 6-8 - velký lokální pokles vozovky o ploše cca 21 m2. Vybourání do hloubky 45 cm, obnova všech potřebných vrstev a nová krycí vrstva z asfaltobetonu, výměna silničních obrubníků a jejich osazení do betonového lože (91 406,- Kč bez DPH).

 

Křižovatky

Dne 2.4.2024 začne realizace světelné křižovatky „Veslařská – Kníničská

Přestože se tato křižovatka nenachází na katastru Bystrce, většinu z nás ovlivní. Dokončení je plánováno do 30. 6. 2024. Zkráceně je dopad na dopravu popsán níže pro jednotlivé situace: 

Situace 1 – zakázané pravé odbočení z ulice Kníničská do ulice Veslařská s objízdnou trasou vedenou po ulici Branka, Hlavní

Situace 2 – částečná uzavírka v křižovatce ul. Kníničská x Veslařská

Situace 3 (situace 3 pouze v nepracovní dny)  – úplná uzavírka křižovatky ul. Kníničská x Veslařská s objízdnou trasou vedenou po ulici Branka, Hlavní. Obchozí trasa – vedena po souběžné cyklo / turistické stezce podél řeky Svratky 

Ilustrační obrázek objízdné trasy.

Na celou dokumentaci se můžete podívat zde.

 

Přestavba křižovatky Obvodová – Přístavní na světelnou křižovatku

 

aktualizace 8.3.2024

Dnes jsem pro jistotu volal zhotoviteli, zda skutečně v pondělí 11.3.2024 začínají se stavbou. Dostal jsem informaci, že si zhotovitel nestihl vyřídit schválení přechodného dopravního značení na JMK, takže přestavba křižovatky Přístavní x Obvodová začne až 18.3.2024.

V pondělí 11.3. (což byl původní termín zahájení), bude u krajnice "auto s rukou" sundávat jeden ze sloupů na ulici Přístavní, ale to by prý nemělo dopravu ovlinit a během pondělí 11.3.2024 tuto akci stihnou.

 

aktualizace 6.3.2024

Dobrý den,

přestavba křižovatky Přístavní x Obvodová začne fyzicky 11.3.2024.

Bude rozdělena na dvě etapy, začátek druhé etapy bude teprve časově upřesněn i kvůli dopadu na zastávky MHD a objízdné trasy.

První etapa od 11.3.2024 zachová jeden průjezdný pruh v každém z hlavních směrů z Bystrce II do Brna a zpět. Odbočení od přehrady doprava na Obvodovou ale nebude možné (objížďka rovně) a stejně tak odbočení doprava z Obvodové k přehradě možné nebude (nájezd z Přístavní zespoda od Živného) viz. přiložená mapa.


 

Aktuální informace věšíme na web městské části do sekce doprava vždy ten den, kdy je od zhotovitele získáme.
Děkuji za trpělivost. Tomáš Jára, místostarosta pro dopravu

Aktualizace 27.2.2024: Stále od investora ani zhotovitele nemáme výkres přechodného dopravního značení, ale platí, že by přestavba křižovatky Přístavní-Obvodová v polovině příštího týdne měla začít a provoz na Obvodové bude zachován v režimu 1+1. Tedy jeden pruh v každém z hlavních směrů průjezný. 

Aktualizace 20.2.2024: "Od 1.března. do konce května 2024 bude stavebně upravována křižovatka Přístavní x Obvodová.

Aktuálně čekáme na výkres přechodného dopravního značení na dobu přestavby - informace bude vložena sem na webové stránky předpokládáme během příštího týdne.

Předmětem realizace je stavební úprava křižovatky, instalace světelného signalizačního zařízení (SSZ) a úprava dopravního značení. Přechody pro chodce budou vybaveny akustickou signalizací pro nevidomé. K detekci vozidel budou sloužit indukční smyčky a virtuální detekční zóny. Řadič SSZ bude vybaven zařízením pro preferenci vozidel MHD.

Městská část není investorem stavby, financována bude převážně z evropských peněz, díky dotačnímu titulu právě na světelné křižovatky. Zadavatelem zpracování dokumentace je Odbor dopravy města Brna na žádost městské části, ale i řady občanů a výběr zhotovitele realizovaly Brněnské komunikace, které budou také stavbu dozorovat. "

Aktualizace 27.11.2023: Realizace světelné křižovatky se zdržela díky nutnosti vypořádat majetkoprávní poměry u pozemků těsně sousedících, díky tomu bude moci mít křižovatka lepší parametry (širší jízdní pruhy) a bude stavebně jemně upravena. Financována bude Odborem dopravy MMB díky  Evropským dotacím na jaře 2024.

dlouhodobě se snaží městská část Brno-Bystrc řešit křitovatku ulic Obvodová a Přístavní, kde je zejména v letní sezóně, díky velké návštěvnosti přehrady, problém vyjet z ulice Přístavní na ulici Obvodovou, navíc se dle dostupných informací z Centra dopravního výzkumu v okolí křižovatky (včetně prostoru parkoviště před supermarketem) stalo za období leden 2016 - leden 2021 celkem 12 nehod. Za poslední dva roky se zde staly celkem 4 nehody přímo v křižovatce nebo před křižovatkou, z toho 2x srážka s chodcem, 1x srážka s jiným vozidlem a 1x srážka s pevnou překážkou. Se zraněním byly právě dvě srážky s chodci.

Po diskusi s odborem dopravy Magistrátu města Brna jsem požádal minulý rok o dopravní posouzení této křižovatky, a to včetně kapacitního posouzení jednotlivých směrů. Dle objednávky Odboru dopravy tuto studii následně společnost Brněnské komunikace zpracovala – najdete ji právě zde.

Námi dlouhodobě preferované řešení této křižovatky kruhovým objezdem se ukázalo jako technicky možné, ale z kapacitního posouzení dopravy pro výhled pro rok 2045 a následující se ukázalo toto řešení jako kapcitně nevyhovující. Navíc by toto řešení komplikovalo cyklodopravu, realizace by byla finančně výrazně náročnější a v kombinaci se stávajím názorem na trasování X43 v dohledné době nerealizovatelná.

Dopravně nejefektivnější pro oba hlavní směry - tedy z Bystrce do centra Brna a zpět, se jeví ponechat křižovatku nadále jako neřízenou, resp. byla zvažována varianta doplnit ji ostrůvkem, který by zajistil větší bezpečnost chodců a jednodušší (nadvakrát) odbočení z ulice Přístavní od přehrady směrem do centra Brna. Z hlediska posouzení dopravy ze všech směrů je ale již dnes křižovatka kapacitně nevyhovující a se zohledněním bezpečnosti řidičů, cyklistů a chodců toto řešení ani nepovažujeme za správné.

Na jednání Rady městské části Brno-Bystrc 3. 3. 2021 jsme se tedy rozhodli dále podporovat světelně řízenou křižovatku ve variantě se samostatnými pruhy pro levé odbočení z ulice Obvodová, která v hodinách dopravních špiček jistě bude mít vliv na plynulost dopravy, ale bude výrazně bezpečnější, kapacitně bude vyhovovat předpokládanému dopravnímu zatížení i po roce 2045, umožní průjezd křižovatkou ze všech směrů (tedy nejen z těch dvou hlavních) a na rozdíl od kruhového objezdu je možné ji také realizovat ve výrazně kratším čase. Křižovatka bude vybavena kamerami snímajícími provoz ze všech směrů a systémem optimalizace pouštění jednotlivých směrů tak, aby doprava byla co nejplynulejší.

O toto řešení budeme usilovat a v dalších číslech Bystrckých novin vás o průběhu informovat.

Tomáš Jára, místostarosta pro dopravu



 

Přestavba křižovatky Kubíčkova – Vejrostova na světelnou křižovatku

Projektování této světelné křižovatky začalo asi půl roku po projektování křitovatky Přístavní – Obvodová. Prověřována byla ze začátku zajména možnost realizovat zde okružní křižovatku, nicméně na základě odborného posouzení se tato varinta ukázala jako nevhodná pro provoz očekávaný po roce 2030 a proto i zde připřavujeme křižovatku světelně řízenou .Financována bude Odborem dopravy MMB opět díky  Evropským dotacím. Termín realizace zatím není  potvrzen, předpokládám spíše rok 2025.

Křižovatka u kamenolomu (Unihobby) – aktuálně jsou nezávisle na sobě řešeny dvě úpravy: 

 

1) Odbočovací pruh z Kníniček

Aktualizace 17. 5. 2023 odbočovací pruh byl dokončen. Na základě krátkého období odstavení „semaforů“ se objevily dotazy na optimalizaci nastavení světelné signalizace. Obrátili jsme se tedy na Bkom o prověření nastavení, včetně popisu konkrétních situací dle podnětů občanů.

Aktuálně je v přípravě realizace samostatného odbočovacího pruhu od Kníniček doprava směrem do Bystrce nebo do centra Brna. Termín je v ideálním případě jaro 2022. Uvažováno bylo i rozšíření komunikace o jeden jízdní pruh směrem od Komína do Kníniček, ale to je z důvodu velkého množství sítí v tomto úseku a budoucí přestavbě na mimoúrovňovou křižovatku aktuálně nerealizovatelné z ekonomických důvodů.

 

2) Budoucí mimoúrovňová křižovatka

Aktualizace 15.1.2024: Křitovatka má platné stavební povolení, je potřeba dořešit financování. Z úrovně zastupitelstva MČ Brno-Bystrc připravím usnesení řekněme „připomínajícího se“ charakteru o co nejdřívější realizaci což platí i pro požadavek na opravu zbytku komunikace Kníničská.

Pro budoucí výstavbu mimoúrovňové křižovatky je podepsaná dohoda mezi městem Brnem a Jihomoravským krajem na financování jednotlivých objektů. Probíhají výrobní výbory za účasti všech tří dotčených městských částí, SÚS, DPMB, Odboru dopravy města Brna, projektantů atd. Výstavba křižovatky je maximálně podporována vedením městské části Brno-Bystrc.

Na posledním výrobním výboru jsme řešili např. odkanalizování nejnižšího bodu budoucí mimoúrovňové křižovatky zapuštěného v zemi, zastávky hromadné dopravy u křižovatky (nově bude obsluhováno trolejbusy) a přechod pěších a cyklistů přes mimoúrovňovou křižovatku (bude navazovat na novou lávku přes Svratku viz. přiložená vizualizace).

Vizualizace níže použité jsou zveřejněny se souhlasem autora – spol.SAGASTA s.r.o., které tímto děkujeme.

Níže je možné podívat se na vizualizace lávek pro pěší a cyklisty přes budoucí křižovatku a napojení na původní lávku přes Svratku, která bude nově zbudována jako součást stavby. Podívat se můžete na situaci dopravních vztahůsituaci v ortofotomapě atd.



 

 

Parkování

Aktualizace říjen 2023:

Co se týče vyhledávání lokalit pro tvorbu nových parkovacích míst, aktuálně znovu prověřujeme 4 možné lokace,  z čehož minimálně v jedné z nich bude možné šikmá parkovací stání vybudovat. V posleních pěti letech výstavbou, dopravním značením či legalizací vzniklo či bylo legalizováno postupně cca 200 parkovacích míst. Vytváříme i dobíjecí místa pro elektromobily ve spolupráci s investorem Teplárny Brno.

Parkovací dům na ulici Teyschlova bude projektován po dokončení DÚR k prodloužení tramvaje na Kamechy (což právě probíhá) – prostorově s umístěním parkovacího domu je počítáno. Nelze jej ale řešit a umisťovat dříve než tramvajové těleso, ač tento svah je pro parkovací dům ideální.
Parkovací dům Černého (který má naopak velmi úzký pozemek a poměr nákladů a počet parkovacích míst je výrazně méně výhodný než na ulici Teyschlova) je pozastaven ze dvou důvodů: Prvním jsou vyšší nároky na spoluúčast městké části díky nedostatku finančních prostředků ve Fondu Mobility (původně MČ Brno-Bystrc měla platit jen projekt a výstavba měla být hrazena právě z Fondu mobility, aktuálně je potřeba alespoň nějaká spoluúčast na pořizovacích nákladech) a druhým důvodem je fixace většiny volných peněz městské části u Sberbank (dořešeno by mělo být do konce roku 2023, dle dostupných informací bychom měli dostat zpět více než 90% uložených finančních prostředků).
V minulosti bylo počítáno s příspěvkem na provozní náklady parkovacího domu od parkujících občanů ve výši cca 1 000-1200Kč/měsíčně, i tako částka vzhledem k inflaci a růstu nákladů musí být přehodnocena.

Parkování Heyrovského


na základě podnětu občanů bydlících na ulici Heyrovského byly vytipovány další dvě lokality pro možnou tvrobu parkovacích míst. Lokality, které jsme měli původně vytipované z úrovně městské části v dubnu 2020 tenkrát občané v anketě odmítli a chtěli konkrétně v těchto místech zachovat zeleň.

V průběhu prosince 2021 a ledna 2022 se bude studii proveditelnosti a návrhem konkrétního řešení včetně hrubého vyčíslení nákladů věnovat projektant dopravních staveb pan Ing. Pokorný.

V první lokalitě viz. přiložený zákres do mapy by mohlo být vytvořeno odhadem 12 parkovacích míst (na jedné straně kolmé a po druhé straně podélné parkování).
Prostor omezuje bohužel vedení plynu (nízkotlak) ze strany jedné a nízké napětí+sdělovací kabel ze strany druhé. Pravděpodobně nebude nutné přeložit vedení veřejného osvětlení, toto vše bude právě předmětem prověření a vyčíslení nákladů.
Ve druhé lokalitě navržené občany, která je velmi blízko křižovatky, by se muselo posunout stávající místo pro přecházení až do místa, kde se silnice rozšiřuje a bylo by tak příliš dlouhé a pravděpodobně by nebylo schváleno policií ČR. Vhledem k nutnosti úpravy kabelových rozvodů, které tam při prvním šetření byly zjištěny, a tvorbě malého počtu parkovacích míst by to bylo neefektivní, i tak ale autorům podnětu děkujeme.
Rád bych požádal rodiče dojíždějící do ZŠ Heyrovského, aby pokud možno parkovali na oficiálních parkovištích v blízkosti ZŠ, která jsou tou dobou ráno již obvykle relativně volná a nevozili děti až těsně ke škole - dochází tam ke kolizním situacím při otáčení vozidel v malém prostoru, někteří řidiči tam bohužel ani nedodržují rychlost.
Jsem si vědom, že škola není zrovna ideálně umístěna, ale věřím, že spousta dětí ten kousek cesty ujde buď samo nebo v doprovodu rodiče - vždyť jde právě o bezpečnost těchto dětí. 

Tomáš Jára, místostarosta


 

Anketa parkování Heyrovského

Na základě podnětu jednoho z občanů jsme prověřovali možnost vytvoření 10 parkovacích stání na ulici Heyrovského, bez kácení vzrostlé zeleně, jen se zabráním zatravněné plochy.
Protože ale často názor jednoho z nás, nemusí najít většinovou podporu ostatních a přeci jen by se jednalo o určitý zásah do klidové zóny, zeptali jsme se občanů z okolí na jejich názor.

Níže najdete výsledky ankety.

Záměr tedy v tomto místě nebudeme realizovat. Ač by to z hlediska finančního i technického (sítě atd.) bylo možné, dvě třetiny respondentů si realizaci nepřejí.
Platí, že stále hledáme nové možnosti.

Tomáš Jára, místostarosta


 

Výsledky ankety parkovací dům Teyschlova, Černého 

Rada města Brna zatím nerozhodla ve věci potenciálního prodloužení tramvaje na Kamechy (dle aktuálních informací z 10.3.2020 tak měla učinit do konce března, ale vzhledem k aktuální situaci v rámci nouzového stavu to bude určitě později).
Naše snaha o posunutí investičního záměru parkovacího domu Teyschlova (přilehlého k tramvajovému tělesu) a následně parkovacího domu Černého ale pokračuje. Ještě jednou děkuji všem, co v anketách hlasovali.
Odpovědi občanů nám umožní podpořit naši žádost adresovanou vedení města Brna relevantními informacemi a zvýšit pravděpodobnost úspěchu alespoň jednoho investičního záměru.

Níže najdete jak stručnou interpretaci výsledků (byla otištěna v Bystrckých novinách) tak samotná data.

Na anketu k parkovacímu domu Teyschlova odpovědělo 107 občanů.

  • Celkem 91% respondentů si myslí, že výstavba parkovacího domu je potřeba.
  • Pro 75% respondentů není problém ujít danou vzdálenost do parkovacího domu min. jednou za den (z toho více než půlka vícekrát za den) - to je pro nás také důležité, obávali jsme se, aby to pro většinu lidí nebylo daleko a parkování využívali.
  • Celkem 57 lidí (tedy nadpoloviční většina) je ochotna platit cca 20 Kč za den parkování formou ročního předplatného. Konkrétně 8 lidí je ochotno platit až 38 Kč za den formou ročního předplatného při zajištění stálého parkovacího místa, zbylých 49 občanů bylo ochotno platit cca 20 Kč za vyhrazené nebo jakékoli místo v rámci parkovacího domu.

Toto je pro nás to hlavní, protože v případě, že bychom museli platit provozní náklady z úrovně MČ, resp. příspěvků občanů, je zřejmé, že bychom alespoň 50% obsazenosti dosáhli, a to stačí k úhradě provozních nákladů tak, jak byly kalkulovány v investičním záměru od Investičního odboru MMB. Stále ale věříme, že se provozní náklady podaří ještě více snížit v další fázi projektu.
Celkem 55% dotázaných má v domácnosti jedno auto, ale 35,5% z nich má dvě auta. Tento výsledek je samozřejmě zkreslen tím, že anketu logicky vyplňovali lidé, kteří mají zájem o parkování a vlastní tedy auto. Řádově 6-7% domácností má 3 a více aut. Pokud sečteme respondenty, kteří mají dvě a více aut, jedná se o 43%. Toto podporuje dlouhodobé přesvědčení, že normy pro povinnou tvorbu parkovacích míst pro firmy stavějící byty by měly být zpřísněny buď centrálně (úpravou ČSN) nebo lokálně - Regulativem doplňujícím územní plán.





 

Anketu k parkovacímu domu na ulici Černého vyplnilo 102 občanů.

  • Celkem 73% z nich si myslí, že je potřeba 100 parkovacích míst (pět pater - tedy maximum dle objemové studie, uvažovali jsme 3-5 pater po 20 parkovacích místech) a celkem 85 lidí je srozuměno se vzdáleností pro docházku k parkovacímu místu min. jednou za den (z toho více než půlka vícekrát za den).
  • Celkem 58 lidí (tedy nadpoloviční většina) je ochotna platit cca 20 Kč za den parkování formou ročního předplatného za vyhrazené nebo jakékoli místo.





 

Hromadná doprava

Prodloužení tramvajového tělesa na Kamechy

Prodloužení tělesa tramvaje nahoru na Kamechy je dlouhodobě v územním plánu, je to samozřejmě velice náročný projekt, jak z hledika financí (původní odhady 2,4mld Kč), tak z hledika samotného projektování a výstavby.

Aktuálně má projekt platné územní rozhodnutí a dle informací od vedení města Brna by stavba  mohla začít už na konci příštího roku a dokončena ideálně v roce 2027.

Postavit je potřeba

  • Trať dlouhou 1420 metrů, z toho 320 metrů povede raženým tunelem.
  • Tři nové zastávky.
  • Novou smyčku.

A také otočit směr jízdy tramvají na stávajícím nástupišti smyčky Ečerova a zrekultivovat území pro aktivní vyžití či relaxaci.

Odhadované náklady se postupně navýšili až na 3 miliardy korun.

Dopravní podnik města Brna se bude ucházet o dotaci výši 2,4 miliardy korun.

Obytná čtvrť Kamechy se stále rozvíjí a rozrůstá. Z hlediska dopravní obslužnosti jsou obyvatelé odkázaní na individuální dopravu nebo autobusové linky, což pro mnohé představuje i několik přestupů. Prodloužení tramvajové trati bude znamenat přímé spojení z centra města a navýšení kapacity spojů. Navíc se jedná o výrazně ekologičtější způsob dopravy než jsou auta a autobusy a hlavně je nezávislý na silnici, tedy odolává ranním a odpoledním kolonám aut..




 

 

Výsledek žádosti o posílení počtu nízkopodlažních spojů a prodloužení tramvajové linky číslo 3 na smyčku Ečerova


v minulých letech jsme opakovaně žádali o prodloužení tramvajové linky č. 3 až na smyčku Ečerova. Tento rok jsme se obraceli nejen přímo na Dopravní podnik města Brna, ale i na Radu města Brna – do „naší“ Rady městské části Brno-Bystrc jsem dával jako místostarosta pro dopravu 16. 3. 2023 návrh usnesení viz. níže.
1) „Rada MČ Brno-Bystrc žádá Radu města Brna o schválení prodloužení všech, nebo alespoň vybraných spojů tramvajové linky č.3 na zastávku Ečerova.“
2) „Rada MČ Brno-Bystrc žádá Radu města Brna o navýšení počtu nasazovaných nízkopodlažních vozů/souprav na linku č. 1 a 3. do Bystrce tak, aby alespoň každý druhý spoj byl nízkopodlažní/bezbariérový.“
Rada městské části Brno-Bystrc můj návrh schválila a žádost byla znovu zaslána kompetentním lidem.

Níže přikládám původní materiál do Rady městské části se žádostí i odpověď provozního ředitele pana Seitla od DPMB. V nasazení nízkopodlažních spojů nám vyhověli. Co se týče prodloužení linky, bohužel se to podařilo jen u minima spojů.
 
Přílohy:
1)      materiál do RMČ – Prodloužení tramvaje č. 3
2)      odpověď DPMB

Ankety

Výsledky ankety případného zjednosměrnění komunikace Nad Kašnou

Aktualizace prosinec 2023: Na základě této aktivity byla doplněna rozhledová zrcadla a přednost z prava na křižovatce z ulicí Živného zdůrazněna značkou „pozor křižovatka"

Anketa byla podle plánu ukončena 25.10.2021 a účast byla velice silná; z celkem 56 domů (min. dva se jevily neobydleně), reagovali obyvatelé 30 domů, tedy účast 54 resp. 56%. Silnou účast přičítám faktu, že kromě webu a Bystrckých novin, jsem dotazníky roznesl i do všech schránek.
Z občanů bydlících přímo v ulici Nad Kašnou bylo 22 lidí hlasujících proti zjednosměrnění, z toho více než třetina vyslovila „zásadní nesouhlas“. Pro zjednosměrnění bylo 8 lidí, z toho někteří jen úsekově viz. varianta b ankety (původní anketu najdete níže pod těmito výsledky).
Velká část lidí se obávala sjízdnosti komunikace do kopce v zimních podmínkách, dva argumentovali právě orientací vjezdu do garáže, další dva obyvatelé zvyklostí jezdit vždy směrem dolů z kopce.
Navíc reagovalo 5 občanů z u ulice Krajní, čtyři byli proti, jedna paní uvažovala nad částečným zjednosměrněním po ulici Větrnou – ale toto je jen doplňková informace.
Ač se mi nápad zjednosměrnění jevil na začátku jako dobrý a logický, budeme respektovat vůli občanů bydlících Nad Kašnou a zjednosměrnění nebudeme prosazovat. Podklady předám do Komise dopravní Rady městské části Brno-Bystrc a zaměříme se alespoň na zvýraznění přednosti zprava z ulice Živného v jejím napojení značkou „pozor křižovatka“.
V mailech se objevovali další dotazy, některé i nesouvisející s tématem, snažil jsem se v maximální míře všem odpovědět. Samozřejmě pište kdykoli i v budoucnu, když budete mít další podnět pro MČ.

Všem občanům, co hlasovali mailem, byly výsledky rozeslány na jejich mailové adresy 29.10.2021, pro pár lidí co hlasovali lístečkem, bude zmínka v Bystrckých novinách a na pondělí 1.11.2021 na 19hod byl stanoven termín krátké diskuse pro ty z hlasujících, kteří budou mít zájem cokoli se dozeptat.
 

Zjednosměrnění ulice Nad kašnou


Jeden z občanů bydlících na ulici Nad Kašnou se na mě obrátil s požadavkem na trvalé zjednosměrnění (tedy nejen v době rekonstrukce ulice Odbojářské) této komunikace směrem nahoru do kopce od kašny k okružní křižovatce. Má to logiku - silnice je úzká a ulice Krajní a U Sokolovny jsou jednosměrné opačným směrem. Protože by tento požadavek mohl narazit na zásadní nesouhlas u dalších obyvatelů této ulice (např. zvyk, nebo orientace vjezdu do garáže na druhou stranu) rád bych znal názor ostatních občanů bydlících v této ulici či blízkém okolí. Jen v případě širšího souhlasu půjdou podklady pro případné z jednosměrnění ulice Nad kašnou do Komise dopravní Rady městské části Brno-Bystrc a dalších dotčených orgánů posuzujících změnu dopravního značení včetně navazujicích ulic a to včetně spodního křížení těchto ulic a přednosti v jízdě.

Ulici Nad Kašnou jako úzkou komunikaci, kde aktuálně bohužel někteří řidiči jezdí i po chodníku, aby se navzájem vyhnuli při hledání dalších neoficiálních objízdných tras uzavírky Odbojářské, je možné buď zjednosměrnit bez vyjímek pro všechny, nebo nechat obousměrnou.
Bohužel ji nelze zjednosměrnit s vyjímkou dopravní obsluhy (jezdili by tam nadále i ti, co reálně dopravní obsluhou nejsou) ani s vyjímkou rezidentů dané ulice či cyklistů – pro takovou změnu neexistuje zákonný důvod, navíc by byla situace nebezpečná v okamžiku, kdy věříte, že jedete jednosměrkou a zaskočí vás auto nebo cyklista v protisměru. Je pravděpodobné, že po dokončení opravy a uzavírky Odbojářské se doprava v ulici Nad Kašnou opět zklidní a je otázkou zda zjednosměrnění dlouhodobě pro vás bude či nebude žádoucí. Snažili jsme se rychle tuto změnu vyřídit jako dočasnou, pouze na dobu opravy ulice Odbojářské, ale zpracování projektu, schválení policií ČR a odborem dopravy zabere v aktuálně běžící stavební sezóně cca 2 měsíce a nedávalo by to tedy smysl. Na trvalou změnu jsme raději chtěli získat váš názor.

Prosím pokud se chcete vyjádřit, napište mi do 25.10.2021 na adresu jara@bystrc.cz váš názor ideálně ve formátu „chci/nechci/chci jen částečně (viz. varianty níže) zjednosměrnit ulici Nad kašnou, jméno, číslo domu a ulice“ (údaje o jménu a bydlišti nebudou nikomu předávány, jen mi umožní se případně relevantně doptávat, nebo se na místě podívat na konkrétní dům - možnost výhybny, parkování atd), vyjádřit se mohou i obyvatelé okolních ulic s tím, že hlavní slovo mají samozřejmě obyvatelé dané ulice.

a) Jsem pro zjednosměrnění komunikace Nad Kašnou v celé její délce směrem nahoru do kopce od kašny k okružní křižovatce (pro všechna vozidla i cyklisty).
b) Jsem pro zjednosměrnění komunikace Nad Kašnou směrem nahoru do kopce od kašny, ale jen v úseku od kašny, tedy od domu č.1 až po rozdvojku ulic Nad Kašnou a K Dálnici (dům č. 30).
c) Jsem proti zjednosměrnění komunikace Nad Kašnou.

Všem pisatelům potvrdím přijetí mailu a na konci října vyvěsíme do této sekce výsledek a informaci k dalšímu postupu. Pokud bude váš mail delší a bude kromě vyjádření jednoznačného názoru obsahovat dotazy či širší komentáře, omlouvám se dopředu za delší čas potřebný k odpovědi....
Protože ne všichni občané využívají internet, pokusím se vhodit dotazník i do poštovních schránek v ulici Nad kašnou tak, aby občané mohli své vyjádření uvést na papír a nechat na recepci úřadu.

Tomáš Jára, místostarosta pro dopravu


 

Cityvizor