Projednané rezidentní parkování (modré zóny)
Rezidentní parkování alias „ modré zóny“
Aktualizace: 19.2.2025 hlasovali zastupitelé městské části o navrženém usnesení:
"Zastupitelstvo MČ Brno-Bystrc nepožaduje zavedení rezidentního parkování za stávajících podmínek a stávajících parametrů stanovených městem Brnem v městské části Brno-Bystrc. V případě změny parametrů, zavedení rezidentního parkování v MČ Brno-Žebětín nebo jiné změny okolností bude rezidentní parkování opětovně projednáno zastupitelstvem MČ Brno-Bystrc. "
Usnesení bylo přijato (19 hlasů pro, 2 hlasy proti a 6 se zastupitelů se zdrželo hlasování). Aktuálně tedy modré zóny zavádět v Bystrci nebudeme. Celý materiál , který měli zastupitelé v předstihu k dispozici (aktualizovaný o usnesení a zpřesnění příjmu do rozpočtu městské části) obsahující argumenty pro i proti najdete zde.
Téma je nutné nadále sledovat zejména s ohledem na rozšiřování se modrých zón do dalších lokalit, vyhledávat možnosti tvorby parkovacích míst (viz. sekce parkování) a případně diskutovat s tvůrci rezidentního parkování o možné změně parametrů - i to najdete v materiálu.
Výsledky ankety k rezidentnímu parkování zveřejněné na webových stránkách městské části Brno-Bystrc od úterý 21.ledna do 31.ledna najdete zde.
Téma případného zavedení modrých zón v Bystrci je poměrně komplexní a již o něm několik let diskutujeme. Jsou zde dobré argumenty pro zavedení rezidentního parkování, ale i proti němu. Téma je to čím dál tím naléhavější, díky rozrůstání modrých zón dále a dále od centra, kdy reálně hrozí, že z okolních městských částí, budou auta některých nerezidentů vytlačena až k nám.
Pravděpodobně na únorovém jednání Zastupitelstva městské části bude hlasováno o tom, zda se do systému rezidentního parkování zapojit od roku 2028 (nejbližší možný termín), nebo nadále setrvat bez modrých zón.
Informace obecně platné pro rezidentní parkování v Brně můžete najít na https://www.parkovanivbrne.cz/ včetně nejčastějších otázek a odpovědí.
Informace týkající se přímo městské části Brno-Bystrc budou zde v této sekci na webových stránkách průběžně doplňovány a aktualizovány.
Prezentace rezidentního parkování tzv. „modrých zón“ pro občany, kterou jsem zorganizoval, proběhla 15. ledna 2025 od 18 hod. ve velkém sále Společenského centra Odbojářská 2. Pozvánka byla zveřejněna v Bystrckých novinách, webu městské části, Facebooku v několika skupinách týkající se Bystrce a dokonce i v Českém rozhlase. Sešlo se zde skoro 50 občanů, po prezentaci jsme diskutovali, celý program zabral více než tři hodiny.
Představeny byl vzorové výkresy dvou ulic, jak by se proměnil počet legálních (tedy vyznačených) parkovacích míst, po zavedení modrých zón. Obě ulice, každou na 3 výkresech si můžete prohlédnout na odkazech níže, nejsrozumitelnější je dle mého názoru verze „ortofoto“
Rerychova - pilotní prověření RP + orto.pdf
Teyschlova - pilotní prověření RP + orto.pdf
Rerychova - pilotní prověření RP _zvýrazněná mapa.pdf
Rerychova - pilotní prověření RP.pdf
Teyschlova - pilotní prověření RP _zvýrazněná mapa.pdf
Teyschlova - pilotní prověření RP.pdf
Ulici Teyschlova jsme do vzorových vybrali proto, že parkovací místa současná jsou úzká a obávali jsme se, že dle nových norem budou muset být překreslena na širší a míst výrazně ubude, to se ale nepotvrdilo. Některá místa by musela být zrušena kvůli rozhledovým úhlům u přechodů, byla ale nahrazena parkovacími místy na jiném místě, nebo parkovacími místy pro motorky.
Ulici Rerychova jsme vybrali jako vzorovou kvůli velkému množství křižovatek/napojení a obavě s rozhledových úhlů a tedy také úbytku parkovacích míst.
Z obou výkresů je zřejmé, že nových legálních parkovacích míst by dokonce přibylo oproti stávajícímu počtu legálních/tedy vyznačených míst novou místní úpravou, která by byla nadřazena úpravě obecné. Situace bude ale trochu jiná, když zohledníme i místa, kde se aktuálně parkuje, ač místa jako parkovací vyznačena „legálně“ nejsou.
Po prezentaci byly zodpovězeny všechny dotazy občanů i přítomných zastupitelů. A po prodiskutování argumentů pro a proti, jsem požádal zhruba 40 přítomných občanů o orientační a nezávazné hlasování. Výsledek: 19% se vyjádřilo pro zavedení modrých zón, 54% proti zavedení a 27% se zatím nerozhodlo.
Zde na webu městské části spustíme anketu pro občany od úterý 21.1.2024. Obě hlasování jsou nezávazná proto, že nelze ověřit identitu hlasujícího např. přes BrnoID, datovou schránku či jakýkoli unikátní login, který by zajistil, že budou hlasovat jen obyvatelé Bystrce. Výsledek tak nesplňuje parametry referenda (ale i to by se dalo při příležitosti Voleb do Poslanecké sněmovny udělat) a mohl by být velice zkreslen logicky odpůrci modrých zón bydlících zde v podnájmech či dokonce v okolních obcích nechávajících u nás auto a dojíždějících tramvají dále do centra Brna např. za prací.
Hlasovat v anketě můžete od úterý 21.ledna do 31.ledna zde.
V této sekci budou také zveřejněny výsledky po zkončení ankety.
Hlasovat o zavedení modrých zón bude následně Zastupitelstvo městské části v únoru 2025 (nejbližší možné spuštění rezidentního parkování je leden 2028) a protože v sále Společenského centra bylo cca 10 zastupitelů z celkového počtu 27, věřím, že názory občanů slyšeli a při svém rozhodování je zohlední.
Někteří občané považují částku 800Kč ročně za první auto, bez jistoty zaparkování za další daň, kterou z principu odmítají i s ohledem na fakt, že se tato částka může kdykoli zvednout rozhodnutím města Brna.
Úplně se nám nepodaří zbavit se služebních vozidel, protože dle platné legislativy nelze počet aut omezit na bytovou jednotku, ale jen zvýšit poplatek za druhé auto na rezidenta – tzn. extrémní modelový příklad, pokud má otec dvě auta, platil by běžně na první auto poplatek rezidentního parkování 800Kč za rok a na druhé již 8 000Kč za rok. Pokud ale převede jedno auto na zletilého syna bydlícího ve stejném bytě, mohou mít obě auta za 800Kč/rok a to nevylučuje zároveň situaci, že např. manželka může dostat auto služební od zaměstnavatele a to do systému také zapojí, tzn. mohou mít klidně tři auta na bytovou jednotku a nezbavíme se tedy těchto aut z ulic, ač třeba auto psané na syna bude využívané minimálně a preferované bude ježdění autem služebním..
Výhodou pro rezidenty, v případě zavedení modrých zón je možnot parkovat zdarma i v oblastech sousedících (princip tzv. Květinky). Pokud by byl Bystrc zaveden do rezidentního parkování jako jedna velká oblast, mohou si tak jednodušeji obyvatele vyřídit nákupy a další záležitosti autem i v městských částech sousedních, které by modré zóny zavedly (Žebětín, Komín..).
Příznivci rezidentního parkování doufají, že se podaří vytlačit některá auta nerezidentů mimo Bystrc a i kdyby vyznačením modrých zón 2% míst ubylo, celkový efekt bude kladný. Navíc lidé, které situace donutí nahlásit si trvalé bydliště do Bystrce, přinesou roční výnos z daní (rozpočtové určení daní) městu Brnu ve výši 38tis. Kč, ze kterého přímo Bystrc dostává skoro polovinu. V městských částech, kde již modré zóny zavedli, přibylo od té doby trvale přihlášených k pobytu až 17% občanů.
Peníze vybrané z poplatků rezidentního parkování ale i souvisejících pokut se nerozpouštějí v rozpočtu města Brna, ale jsou v tzn. Fondu mobility, ze kterého je následně financována kromě provozu samotného systému i výstavba:
- Parkovacích domů a ploch
- Parkovacích a odstavných stání
- Parkovišť typu P+R a P+G
Dále fond slouží k pokrytí výdajů na realizaci opatření z oblasti dopravy. Jedná se zejména o tyto oblasti:
- Bezpečné přechody pro chodce
- Cyklistická opatření
- Bezpečná cesta do školy
- K+R u školských zařízení
- Bezbariérová řešení
- Kampaně pro zvyšování bezpečnosti účastníků silničního provozu
- Zlepšení přístupnosti zastávek MHD
- Elektromobilita
Jeden z parkovacích domů doufáme vyroste i při ulici Teyschlova, vedle prodlouženého tramvajového tělesa, na což několik let čekáme a letos by měly konečně začít projekční práce díky tomu, že územní rozhodnutí na prodloužení tramvajového tělesa je již platné a koridor tedy pevně vymezen.
Každopádně jsem v kontaktu s panem starostou Žebětína, protože ideální je postupovat v této otázce jednotně. Sdílíme se Žebětínem obytný soubor Kamechy a pokud by jedna z městských částí režim zavedla a druhá ne, přelijí se auta lehce do ulic vedlejší městské části, což by bylo fatální pro obyvatele tam parkující.
Již od 4.srpna bude začleněna do rezidentníh parkování oblast 12-01 (Jundrov) a od 1. září 2025 oblast 15-01 (Kníničská až po hranice s naší městskou částí).

Tomáš Jára, místostarosta pro dopravu